Halkın Can ve Mal Güvenliği Şirketlerin Kârı İçin Tehlikeye Atılmamalıdır!
TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Yönetim Kurulunun, bazı otoyollarda hız limitlerinin artırılmasıyla ilgili İçişleri Bakanlığının çalışmaları hakkında açıklaması.
İçişleri
Bakanı Süleyman Soylu, katıldığı bir televizyon programında kanunun Bakanlığa
verdiği yetkiye dayanarak yap-işlet-devret projeleri ile yapımı tamamlanan
Kuzey Marmara Otoyolu, İstanbul-İzmir Otoyolu, Ankara-Niğde Otoyolunda yasal hız
limitlerini 20 km/sa artırarak 140 km/sa’e, Anadolu Otoyolunun Ankara-Niğde
Otoyolu hariç kısmında da 10 km/sa artırarak 130 km/sa’e çıkarmak için çalışmalar
yaptıklarını ve 1 Temmuz itibariyle uygulamaya geçmeyi planladıklarını açıklamıştır.
Gerekçesini
açıkça kamuoyu ile paylaşmadan yapılan bu çalışma ile cezaya esas hız sınırları
yap-işlet-devret ile yapılan otoyollarda 154 km/sa, diğer otoyollarda da 143
km/sa’e yükseltilecektir.
Ülkemizde
trafik güvenliği son derece kritik sorunların başında gelmekteyken hız limitlerinin
artırılması ile trafikte can ve mal güvenliğinin daha tehlikeli bir hal alacağı
malumdur. Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından yayımlanan 2020 yılı Trafik
Kazaları Özetinde, Avrupa ülkelerinde bin kişiye düşen otomobil sayısı ortalama
530, Türkiye’de ise 157 olmasına rağmen; Avrupa’da bir milyon otomobile düşen
ölü sayısı 100, Türkiye’de ise 371’dir. Bu durum açıkça trafik güvenliği açısından
hangi düzeyde olduğumuzun en somut göstergesidir.
Yine
aynı istatistiklere göre ölümlü ve yaralanmalı trafik kazalarına etken sürücü
kusurlarına ait bilgilerde hız ile alakalı olan kusur oranları “Araç hızını
yol, hava ve trafiğin gerektirdiği şartlara uydurmamak” %36, “Aşırı hızlı araç
kullanmak” %0,80’dir. Neredeyse trafik kazalarının %40’ı hız ihlallerine
dayanmaktadır.
2020
yılı içerisinde yaklaşık bir milyon kazada 5000’e yakın yurttaşımız hayatını
kaybetmiş 230.000 yurttaşımız ise yaralanmıştır. Bu rakamlar, ülke yol ağımızın
çok küçük bir kısmını kapsayan otoyollarda 314 ölüm ve 6546 yaralanma olarak
şekillenmiştir. Özellikle ölümlü trafik kazaları incelendiğinde otoyollardaki
ölüm oranının çok yüksek olduğu aşikardır.
2020
yılı itibariyle 3523 km uzunluğa sahip otoyollardaki trafik kazalarındaki ölü
sayısı 314 iken, 64994 km uzunluğa sahip Devlet ve İl Yollarında ölü sayısı
2216’dır. Dolayısıyla km başına otoyollardaki ölüm oranı Devlet ve İl Yollarındaki
ölüm oranının 2,6 katıdır.
Ülke
kamuoyu bilmelidir ki bahse konu otoyollardaki proje tasarım hızı 120 km/sa alınmıştır.
Her ne kadar İçişleri Bakanı karayolları standartlarını dikkate alarak hız
limiti değişikli yapacaklarını ifade etse de bir bütün olarak bu yolların
geometrik yapısı bahse konu hızlara uygun değildir.
Durum
bu kadar vahim iken otoyollarda hız limitlerinin artırılmasının yol kullanıcılarının
can ve mal güvenliğini daha da tehlikeye düşüreceği açıktır. Hız limiti değişikliğinin
akla gelen tek gerekçesi kamuoyunda yoğun bir şekilde tartışılan yap-işlet-devret
projelerinde garanti geçiş rakamlarının halkın can ve mal güvenliğini tehlikeye
atarak sağlanmaya çalışılmasıdır. Yani bakanlık kamuoyunda tartışılan bir
konuyu kapatmak için bilime ve tekniğe aykırı, can ve mal güvenliğini hiçe
sayan, yolun işletilmesindeki yeknesaklığı bozan bir uygulamayı hayata
geçirmeyi hedeflemektedir.
İçişleri
Bakanlığı ve ilgili kurumlar bir an önce hız limiti değişikliği çalışmalarından
vazgeçip, ülkemiz için temel sorunlardan olan trafik güvenliğinin sağlanması
için gerekli çalışmaları yapmalı, sorumluluklarının yap-işlet-devret
projelerini gerçekleştiren firmaları meşrulaştırmak değil halkın ekonomik,
konforlu ve güvenilir ulaşım ihtiyacını karşılamak olduğunu hatırlamalıdırlar.
TMMOB
İnşaat Mühendisleri Odası
Yönetim
Kurulu