FELAKETLERİN NEDENİ DOĞA OLAYLARI DEĞİL, MÜHENDİSLİK BİLGİ VE BİRİKİMİNİN GÜNLÜK TİCARETE TESLİM EDİLMESİDİR! MÜHENDİSLİK VE MÜHENDİSLERİN YOK SAYILMASIDIR!
TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası’nın Tekirdağ’da meydana gelen tren kazasıyla ilgili 09.07.2018 tarihli açıklaması.
Uzunköprü-Halkalı
arasında sefer yapan 12703 numaralı yolcu treni, 8 Temmuz 2018 günü
Tekirdağ iline bağlı Sarılar bölgesi dolaylarında raydan çıkmıştır. Bir
lokomotif ve altı vagondan oluşan yolcu treninin arkadaki beş vagonu
raydan çıkıp devrilmiştir. Yolcu treninin vagonları bir menfezin
üzerinden geçişi sırasında raydan çıkmış ve sürüklenmiştir. Kaza sonucu
24 kişi hayatını kaybetmiş, 318 kişi de yaralanmıştır.
Demiryolu
hattı dere yatağını kestiğinden, derenin akışını sağlamak için bu
kesimde bir menfez inşa edilmiştir. Bu menfezin üst kısmı doldurularak
demiryolu hattının geçişi sağlanmıştır. İlk belirlemelere göre yolcu
treni menfez ile demiryolu hattı arasındaki dolgu zemininin boşalması
nedeniyle raydan çıkmıştır.
Bir
taşıyıcı sistem olarak tasarlanan demiryolu üstyapısı ve altyapısı,
taşıtların geçişi sırasında dinamik etkilere maruz kalır. Demiryolu
yapısının bakım koşulları ve trenin hızı, dinamik etkilerin büyüklüğünü
belirler: Yapının bakımsız olması ve trenin yüksek hızı, dinamik
etkileri arttırır. Dinamik etkilerin (yüklerin) artması, demiryolu
üstyapısı ve altyapısının aşırı derecede zorlanmasına neden olur.
Demiryolu yapısının aşırı zorlanması, raylarda izin verilen sınırların
ötesinde çökmeler oluşturur, bu da trenin raydan çıkmasına yol açabilir.
Tekirdağ`da
meydana gelen olayda trenin lokomotifi ve ilk vagonunun menfez
üzerinden geçerken oluşturduğu dinamik etkiler, rayların altında bulunan
zemini gevşetmiş, bu durumun da rayların aşırı derecede çökmesine neden
olduğu anlaşılmaktadır. Diğer vagonların geçişi devam ederken dolgu
zemin rayların altından tamamen kaymış, rayların daha çok çökmesiyle
vagonlar raydan çıkmış ve devrilmiştir.
Menfezin
üst kısmı ile rayların arasında bulunan zeminin, son günlerde ve olay
günü meydana gelen yağışlar nedeniyle gevşemiş olduğu kuvvetle
muhtemeldir. Böylece, bu kesimdeki zeminin taşıma gücü zayıflamış,
trenin geçişi sırasında maruz kaldığı dinamik etkilerle göçmüştür.
Zemindeki bu zayıflamanın aniden ortaya çıkmadığı, yağışların ve diğer
olumsuz etmenlerin birikimli etkisi ile ortaya çıkmış olduğu
anlaşılmaktadır.
Bu olay, demiryolu hatlarının muayene ve bakımının düzenli şekilde yapılmasının önemini bir kez daha göstermiştir.
Yetkililer,
her afet sonrası yaptıkları gibi konunun özünü unutup sonucuna göre
hüküm veriyorlar! Her afet sonrası ortaya çıkan afetlerin nedenleri
değil, sonuçları üzerinde durulmaktadır. Neden sonuç ilişkisi ne yazık
ki dikkate alınmamaktadır!
Demiryolu
hattının tarım arazileri içinden geçtiği görülmektedir. Tarım
arazilerinin geçtiği yerlerde zeminin taşıma gücü zayıf olur. Çekilen
fotoğraflarda balast ve alt balast tabakalarının yetersizliği nedeniyle
işlevini yitirdiği hatta tabii zemin içinde kaybolduğu görülmektedir.
Teknik olarak bu durma balast yutulması denilmektedir.
Konvansiyonel
demiryolu üst yapısı; ray, travers, bağlantı malzemesi ve balast
tabakasından oluşmaktadır. Demir yolu altyapısı ise alt balast, toprak,
gövde ve doğal zeminden oluşmaktadır. Balast tabakası demiryolu hattının
elastik yatağı olarak işlev görür. Alt balast tabakası ise ince daneli
zeminlerin suyun etkisiyle balast tabakası içerisine girmesini
engelleyen bir filtre tabakası vazifesini üstlenir. Doğal zeminin veya
demiryolu hattının üzerinden geçeceği menfezin boyutlandırılması
yapılırken; iklim şartları ve arazinin durumu da dikkate alınarak
gerekli olan güçlendirmenin yapılması gerekiyor.
Sonuç
olarak; ilk belirlemelere göre ciddi bir ihmal var. Demiryolu hattı
yapılırken göçme, çökme ve tabaka kayması ve boşalması ile ilgili
bilgiler dikkate alınmamıştır. Ayrıca yağan yağmurlar dikkate alınarak
gerekli olan bakım ve kontrollerin yapılmadığı, bu kazanın sadece en son
yağan yağmurlara bağlanmaması gerektiğinin bilinmesini de istiyoruz!
Suçlu yağmur değildir! Yapanlar, yaptıranlar ve yapılmış olan yapıları denetlemeyenlerdir.
Lokomotif
ve arkasındaki vagonun hareketli yüklerin etkisiyle demiryolu üst
yapısında kalıcı deformasyonların, yani çökmelerin oluştuğu ve arkadan
gelen vagonların ray- tekerlek temasını kaybetmesi nedeniyle diğer
vagonlarında raydan çıkarak devrilmiş olduğunu düşünüyoruz!
Ayrıca,
yapı ruhsatlarından mühendis ve mimarlarım imzalarının kaldırılmış
olmasının acı sonuçlarını, ileride fazlasıyla yaşayacağımızın altını bu
kazayla birlikte, bir kez daha çizmek isteriz!
İnşaat
Mühendisleri Odası olarak hayatını kaybeden yurttaşlarımızın
yakınlarına başsağlığı, yaralananlara da acil şifalar diliyoruz.
TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası
Yönetim Kurulu