32 25 KİŞİNİN YAŞAMINI YİTİRDİĞİ ÇORLU TREN KAZASINA İLİŞKİN İNCELEME VE DEĞERLENDİRME RAPORU AÇIKLANDI
TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Başkanı Cemal Gökçe tarafından 5 Eylül 2018 çarşamba günü saat 11.00’de, TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası İstanbul Şube Konferans salonunda gerçekleştirilen basın toplantısına çok sayıda basın mensubu ve üyemiz katıldı.
TMMOB
İnşaat Mühendisleri Odası Başkanı Cemal Gökçe tarafından 5 Eylül 2018
çarşamba günü saat 11.00`de, TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası İstanbul
Şube Konferans salonunda gerçekleştirilen basın toplantısına çok sayıda
basın mensubu ve üyemiz katıldı.
Yetkililer,
her afet sonrası yaptıkları gibi konunun özünü unutup sonucuna göre
hüküm veriyorlar! Her afet sonrası ortaya çıkan afetlerin nedenleri
değil, sonuçları üzerinde durulmaktadır. Neden sonuç ilişkisi ne yazık
ki dikkate alınmamaktadır!
Demiryolu hattının tarım arazileri içinden
geçtiği görülmektedir. Tarım arazilerinin geçtiği yerlerde zeminin
taşıma gücü zayıf olur. Çekilen fotoğraflarda balast ve alt balast
tabakalarının yetersizliği nedeniyle işlevini yitirdiği hatta tabii
zemin içinde kaybolduğu görülmektedir. Demiryolu hattı yapılırken göçme,
çökme ve tabaka kayması ve boşalması ile ilgili bilgiler dikkate
alınmamıştır.
Ayrıca
yağan yağmurlar dikkate alınarak gerekli olan bakım ve kontrollerin
yapılmadığı, bu kazanın sadece en son yağan yağmurlara bağlanmaması
gerektiğinin bilinmesini de istiyoruz!
Suçlu yağmur değildir! Yapanlar, yaptıranlar ve yapılmış olan yapıları denetlemeyenlerdir.
Demiryolu
olayları ya da kazalarına çok sık rastlanmaz. Demiryolu güvenlik
sıralamasında ulaştırma türleri arasında üstlerdeki yerini almıştır.
Dünya geneline yayılabilecek bu saptama, kendiliğinden gerçekleşen
süreçlerin bir çıktısı olmayıp; demiryolu ulaştırmasının özündeki
güvenlik potansiyeli ile birlikte, bir bütün olarak tüm demiryolu
bileşenlerinin belirli bir (geleneksel) disiplin anlayışıyla, denetim ve
bakımlarının yapılıyor olmasının beklenen bir sonucudur. Japonya`da
Tokyo-Osaka kentlerini 1964 yılında 200 km/sa hızla birbirine bağlayan
dünyanın ilk yüksek hızlı treni Shinkansen, bugüne kadar kaza yapmadan
hizmet vermeyi başarmış bir demiryoludur.
Demiryolu
güvenlidir, ancak onu güvenli yapan arka planda sistemi yönetenlerin
güvenlik anlayışıdır. Gelişmiş çoğu ülkenin ulaştırma hizmetlerinden
sorumlu otoriteleri, ülkelerinde meydana gelen demiryolu
olaylarına/kazalarına ilişkin inceleme ve değerlendirme raporlarını açık
bir şekilde kamuoyu ile paylaşırlar. Bu yaklaşım biçimi de demiryolu
güveliğini (ve güvenilirliğini) pekiştirmeye hizmet eden güvenlik
anlayışının bir ürünüdür. Demiryolu olayları/kazaları açıklanabilir
nedenlerle meydana gelir ve tekrar etmemesi için alınması gereken
dersler ve önlemler için öğretici olurlar. Bir kamu hizmeti olan
demiryolu ulaştırmasından sorumlu olanların başlıca görevlerinden biri,
demiryolu olaylarını/kazalarını şeffaf ve nesnel biçimde değerlendirip,
elde edilen bulguları kamuoyuyla paylaşmak, benzerlerinin tekrar
etmemesi için alınacak önlemleri belirleyip hayata geçirmektir.
Türkiye
Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkında Kanun 2013
yılında yürürlüğe girmiştir. Bu kanuna göre TCDD İşletmesi Genel
Müdürlüğü demiryolu altyapısından sorumlu tutulurken, yolcu ve yük
taşımacılığı hizmetlerinin kurulan TCDD Taşımacılık A.Ş. tarafından
yürütülmesi yasalaşmıştır. Bu düzenlemeler, demiryollarında daha önceki
yıllarda başlatılan personel azaltma uygulamalarının devamında
yapılmıştır. Yeni yasayla, demiryolu ulaştırmasının organizasyon
bileşenleri ve bunlar arasındaki ilişkiler büyük ölçüde yeniden
tanımlanmış ve oluşturulmuştur. Bu süreçte yüzyıllık kurumsal birikimin
ve çalışanların deneyim birikimlerinin birçoğunun heba edildiği
gözlenmektedir.
Kurumlar,
onu meydana getiren birimler ve bunlar arasındaki ilişkilerin uyumu
kadar, ona hayat veren çalışanların kuruma duydukları aidiyet duygusu
kadar güçlü olurlar. Diğer tüm kurumlar için geçerli olan altın kural
TCDD için de geçerlidir: Liyakat esaslı görevlendirmeler yapmak, alınan
kararlar ve uygulamalarda evrensel akıl ve vicdan ölçütlerini gözetmek.
Demiryolları, çalışanlarının hizmet vermekten gurur ve mutluluk
duydukları bir kurum olması sağlanmalıdır. Yaşanan olumsuzlukları
neden-sonuç bağlamında inceleyip sonuçlarını şeffaf bir şekilde
kamuoyuyla paylaşmak sorumluluğu da kamu hizmeti yapmanın bir gereği
olarak hassasiyetle yerine getirilmelidir.
8
Temmuz günü Çorlu`da meydana gelen yolcu treninin raydan çıkma olayı,
söz konusu hattın demiryolu altyapısına ilişkin zayıflıkları ve denetim
eksiklerini gözler önüne sermiştir.
-Bölgede
olaydan önceki günlerde görülen kısa süreli şiddetli yağışlar, yol ve
altyapı tesisleri denetiminin sıklaştırılması için önemli bir işaret
sayılmalıydı; ancak, bu verinin yeterince değerlendirilmediği
anlaşılıyor.
-Olayda
ön planda olan üstündeki dolgu boşalan menfez, trenin raydan çıkmasında
doğrudan etkili olmayıp, buradan geçerken şiddetli sarsıntı hisseden
makinistlerin seri fren yapmasına neden olmuş olabilir. Trenin normal
fren yapması ya da fren uygulamaması halinde, yoluna raydan çıkmadan
devam etmesi muhtemeldi.
-Özel
durumlarda treni kısa mesafede durdurmak için uygulanan seri fren,
trenin frenleme işlevlerinden biridir. Kurplu kesimlerde (dönemeçlerde)
uygulanması güvenlik nedeniyle tavsiye edilmezken, yolun doğru
kesimlerinde (aliymanlarda) uygulanmasında bir sakınca bulunmamaktadır.
Altyapısı ve üstyapısı yeteri kadar iyi durumda olmayan demiryolu
hatlarında uygulanan seri fren, üstyapıda burkulma gibi çeşitli
geometrik bozulmalara neden olabilmektedir. Çorlu`daki olayda,
uygulanması kaçınılmaz gibi görünen seri fren uygulamasının raylarda
burkulmaya yol açabileceği değerlendirilmektedir. Ayrıca raydan çıkarak
devrilen tren geçip gitse bile, arkadan gelen başka bir trenin aynı
yerde raydan çıkarak devrilmesi büyük bir olasılıktır.
-Olaydan
sonra menfez dolgusunda ve menfezden sonraki hat kesiminde yapılan
onarım işlerinin tekniğine uygun yapılmadığı yerinde gözlemlenmiştir. Bu
koşullarda, aynı yerde benzer olayların meydana gelmesi kaçınılmazdır.
TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası
Yönetim Kurulu
Raporun tam metnine ulaşmak için tıklayınız.