DEĞİŞEN BİR ŞEY YOK! GELİYORUM DİYEN BİR TREN KAZASI DAHA (!) ANKARA...
TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Başkanı Cemal Gökçe`nin Ankara`da yaşanan tren kazası nedeniyle yaptığı açıklama.
Ankara`dan
Konya`ya gitmek üzere 06.30`da hareket eden Yüksek Hızlı Tren, Ankara
Marşandiz İstasyonu`na geldiğinde yol kontrolü yapan kılavuz tren ile
aynı ray üzerinde kafa kafaya çarpışmıştır. Trenin iki vagonu raydan
çıkmış, kazanın olduğu bölgede bulunan üst geçit vagonların üzerine
devrilmiştir. Kazada 3`ü makinist, 6`sı yolcu olmak üzere toplam 9
insanımız yaşamını yitirmiş, çok sayıda insanımız da yaralanmıştır.
Bilindiği
gibi 8 Temmuz 2018 tarihinde yaşanan Çorlu tren kazası birçok eve ateş
düşürmüş, 25 insanımız yaşamını yitirmiş, 341 insanımız da yaralanmıştı.
Hazırlamış
olduğumuz Çorlu Tren Kazası Raporu`yla; demiryolu altyapısının gerekli
olan mühendislik ve teknik kurallara uygun olarak yapılmadığını
örneklerle ortaya koymuştuk.
Son
yıllarda demir yollarında sık sık sorunlar yaşıyoruz. Kazalar oluyor
insanlarımız yaşamlarını yitiriyorlar. 13 Aralık 2018 tarihinde
Ankara`da acı bir tren kazası daha yaşandı. Birçok eve yeni acılar ve
ateş düştü.
Uzun
bir süredir ülkemizde liyakat sisteminin ortadan kalktığı, bilimin,
mühendisliğin ve tekniğin önemli ölçü de ihmal edildiği bilinmektedir.
Ne yazık ki bu ihmal ve sorumsuzluğun acı sonuçlarını hep birlikte
sıcak bir şekilde yaşıyoruz.
Yapılan
inceleme ve edinilen bilgilere göre Ankara-Sincan Hattında
sinyalizasyon sistemi bulunmamaktadır. Buna rağmen kılavuz tren Ankara
Garına ulaşmadan üzerine Yüksek Hızlı Trenin (YHT) sevk edilmiş olması
kazanın görünen nedeni olarak açıklanabilir!!
Oysa
demiryolu ulaşımı en güvenli ulaşım sistemidir. Bu sistemin güvenli
olmasının bir nedeni de sinyalizasyon sisteminin bulunmuş olmasıdır.
Eğer bir hatta bir tren varsa sistem uyarı verir ve hattı ulaşıma
kapatır. Demiryolu ulaşım sisteminin güvenli olmasının bir nedeni de
budur.
Bilinen
bir kural vardır. Hızlı Demiryolu Hatlarında sistem bütünlüğü
sağlanmamışsa o hat işletmeye açılmaz, açılmamalıdır. Ne yazık ki son
yıllarda hızlı yapmak ve işletmeye açmak adına bilim ve mühendislik yok
sayılmaktadır. Bu nedenle can ve mal güvenliği büyük ölçüde ihmal
edilmekte, ortaya çıkan olayın kendisi değil, sonuçları üzerinden hüküm
verilmektedir.
Yeni
sorunların ve yeni kazaların yaşanmaması için meydana gelen olayı
kapsamlı bir şekilde inceleyip araştırmak yerine, olayların üzeri
kapatılmaya çalışılıyor. Bu ve benzeri tutum ve davranışlar, yaşanan
olaylardan ders çıkarmayı önlediği gibi yeni kazaların ve acı
sonuçlarının tekrarlanarak yaşanması gibi bir sonuç doğuruyor. Ankara
Tren kazası da bu kapsamda göz göre göre ortaya çıkan ve "sonucu belli
olan" bir kaza(mı)dır!! düşünmek gerekir.
Bir kez daha uyarıyoruz; bilimi, tekniği ve mühendisliği yok sayarak sağlıklı sonuçlara ulaşmak mümkün değildir.
"Bu
ve benzeri acı sonuçlar doğuran kazalar neden oluyor?" sorusunu detaylı
bir şekilde inceleyip araştırmak insan yaşamına olan saygının bir
gereğidir. Aksi halde "BUMERANG OYUNUNUN" bir parçası olmaya devam
edeceğiz.
Yaşamını yitirenleri saygıyla anarken, yakınlarına sabır, yaralılara acil şifalar diliyoruz.
13.12.2018
Cemal GÖKÇE
TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Başkanı