Adana Kent İçi Ulaşım ve Otopark Sorunları
Eklenme Tarihi: 04/09/2025
Şube Başkanımız Hıdır Çak, Adana’da artan araç sayıları beraberinde plansız büyümenin yarattığı kent içi ulaşım ve otopark sorunu konusunda Referans Gazetesine görüşlerini aktardı:
Türkiye’de her geçen gün hızla artan araç sahipliği ve çarpık kentleşme; kent içi ulaşım ve park sorununa sebep olmaktadır. Adana da tüm kentlerimiz gibi benzer sorunu üst boyutlarda yaşamaktadır.
TÜİK istatistiklerine baktığımızda 10 yıl içinde şehrimizde araç sayısı % 63.38 artmıştır. Her sene trafiğe yeni araçlar eklenerek sayı daha da kabarmaktadır. Temmuz 2025 TÜİK verilerine göre Adana’da trafiğe kayıtlı 440 bin 461’i otomobil, 12 bin 524’ü minibüs, 4 bin 948’i otobüs ve 253 bin 276’sı ise motosiklet bulunmakta ve kamyon, kamyonet vb. araçlarla Adana’daki araç sayısı toplam 930 bin 105’dir.
Plansız büyüyen şehir, artan araçlar, dar yollar ve kaldırım işgalleri, kent yaşamını olumsuz hale getirmektedir. Bazen iki sıraya ulaşan parklarla sokak ve cadde kenarları ile kaldırımlar, kentimizde park alanları olarak kullanılmaktadır. Bu durum trafiği aksatmakta; aynı zamanda uygunsuz park eden araçlara eklenen esnafın malzemeleri, reklam panoları ve restoran işletmelerinin masa sandalyeleriyle kaplanan kaldırımlar, yayalara yürüyecek alan bırakmamaktadır. Özellikle yaşlı ve engelleler için sokaklar kullanılmaz hale gelmektedir.
Çözüm olarak düşünülen bölge ve genel otopark alanları, imar planlarında tanımlanmasına rağmen fiiliyatta ihtiyaca cevap verecek yeterlilik sağlamamaktadır. Kentimizde Seyhan Belediyesinin yanında, Dörtyol Kavşağının kuzey batısında ve Kent Meydanında yer alan üç adet mekanik çok katlı otopark, çalıştırılmamaktadır. Bakım masraflarını karşılayacak gelir elde etmesi mümkün olmadığından, kullanıma kapalı tutulduğu söylenmektedir.
Parkomat olarak bilinen yol boyu otoparklar da ihtiyaca cevap vermemekte, ayrıca uygun düzenleme yapılmadığından yoldan şerit daraltarak, trafiği de olumsuz etkileyebilmektedir.
Otobanlarda da artan araç sayısı nedeniyle ciddi trafik sıkışıklıkları yaşanıyor. Kent içindeki plansızlık, otoban bağlantılarına da yansıyor. Bu da Adanalıların günlük yaşamını olumsuz etkiliyor. Otoyola yapılan çok sayıda kent içi bağlantılar nedeni ile otoyol transit geçişler için sorun haline geldi. Otoyol artık kent içi çevre yolu gibi çalışıyor. Ayrıca yeni yapılması düşünülen alternatif Ceyhan – Pozantı direk otoban bağlantısı da bu amaçla planlanıyor.
Tüm bu sonuçlar aslında plansız büyüyen bir kentin yarattığı sorunlarıdır. Plansızlık “ben yaptım oldu”larla bu şehir Adanalılara olması gereken yaşam kalitesini sunamamaktadır.
Ne yazıktır ki hepimizin de yakından bildiği üzere, sokaklarımızın pek çoğu; trafiği önemli ölçüde aksatan, karmaşa yaratan park alanları olarak kullanılmaktadır. Yıllara sari bu sorunun çözümü kolay değildir. Ancak atılacak her adım rahatlama sağlayacaktır. Ve bu durumdan ders alınarak yeni sorunlar yaratılmaması da önemlidir.
Öncelikle uygunsuz araç park etmelere ilişkin ciddi bir denetimin gerekli olduğunu belirtmeliyiz. Bölge ve genel otoparkları sayıca artırılmaya çalışılarak, vatandaşın kullanımını teşvik edecek koşullara ulaştırılmalıdır. Çok katlı mekanik otoparkların kamu zararına sebebiyet vermesi de engellenerek işlev kazanması sağlanmalıdır.