HIZLI TREN PROJELERİNİN ESKİŞEHİR ULAŞIMINA VE GELİŞİMİNE ETKİLERİ PANELİ

Eklenme Tarihi: 01/10/2012

 Meslektaşlarımızın ve kentimizin ileri gelenlerinin yoğun ilgi gösterdiği "Hızlı Tren Projelerinin Eskişehir Ulaşımına ve Gelişimine Etkileri" konulu panel Taşbaşı Kültür Merkezi`nde düzenlendi. Panele Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanı Prof. Dr. Yılmaz Büyükerşen, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım`ın Danışmanı Prof. Dr. Mustafa Karaşahin, İTÜ Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Ergun Gedizlioğlu, Prof. Dr. Haluk Gerçek, TCDD APK Daire Başkanı Mehmet Turşak konuşmacı olarak katıldı.Şube Başkanımız Fercan Yavuz yaptığı açılış konuşmasında Tepebaşı bölgesinde yapılaşmanın hızla artması ve hızlı tren yatırımlarının çoğalmasından dolayı mevcut gar binasının gelecekteki trafik yükünü kaldırmayacağı için hızlı tren garı için yeni bir alanın belirlenmesi gerektiğini belirtti.

Büyükşehir Belediye Başkanı Prof. Dr. Yılmaz Büyükerşen panelde yaptığı konuşmada, Gar binasını Enveriye İstasyonu`na taşınmasının yanlış olacağını belirterek ," Projelere il başkanları ve milletvekilleri karışırsa, Eskişehir`in gelecek 100 yılı karartılacaktır. Bu konu bilimin ışığında çözülmeli" dedi. İTÜ Öğretim üyesi Prof. Dr. Haluk Gerçek ise yaptığı konuşmada "Merkezdekiler, aldıkları kararları zorla yerel yöneticilere uygulatmaya çalışıyorlar.Eğer bu şehirde proje yürütmek istiyorsanız, kentin yerel yçnetimi ile sivil insiyatifine de söz vermeniz gerekli. Bu kentin gerçek sahipleri Ankara`dakiler değil Eskişehirde yaşayanlardır." diye konuştu.

Şube Başkanımız Fercan YAVUZ`un açılış konuşması

Eskişehir dışından gelen çok değerli akademisyen ve bürokratlar, Sevgili meslektaşlarım ve Sevgili Eskişehirliler hepiniz hoş geldiniz.
     İnşaat mühendisleri odası Eskişehir şubesi adına herkesi sevgi saygı ve dostlukla selamlıyorum.

Hızlı tren hattı ile ilgili çalışmaların tamamı, tarafımızdan  yakından izlenmektedir. Şubemiz, yaklaşık altı yıl önce, demiryolunun Eskişehir kent içi geçişi ile ilgili olarak, güzergâhın, şehrin dış çeperlerine alınması konusundaki görüşünü farklı platformlarda dile getirmiştir. Ancak, bu önerimiz çeşitli gerekçelerle kabul görmemiştir.

 Diğer seçenek olan, hattın yer altına alınması ise bildiğimiz kadarı ile şöyle planlanmıştı.
 Ankara istikametinden gelişe göre, Muttalip köprüsünden yaklaşık 400 metre önce yer altına giriş başlayıp, Muttalip Caddesi ile DDY Depo binası arasındaki 2300 metrelik kısım tünel ile geçiliyor tünel bitişinden itibaren 500 metre sonra ise zemin kotuna ulaşılıyordu.

 Gar tesisleri de yeraltında inşa ediliyordu.

 Kent için çok önemli bu projenin hangi aşamada olduğunu, bundan sonra nelerin yapılacağını öğrenmek ve ilgililerin görüşlerini almak için bir araya geldik.

Değerli Konuklar,
    İMO olarak Uzun süredir bu projeyi desteklediğimizi, "Doğru işin yapıldığını" ancak "İşin de doğru yapıldığı takdirde" Eskişehir`i geliştireceğini ve kent içi trafiğini önemli ölçüde rahatlatacağını, her yerde savunduk.

 İşin doğru yapılmasından kastımız ise; planlı ve katılımcı davranış ilkelerinden taviz vermemektir. Bu bağlamda, Türkiye`de Ulaşım Ana Planına sahip az sayıda kent vardır. Bunlardan birisi de Eskişehir`dir.

Ancak, karayolunun kent geçişinde yapılan işlerin ulaşım planı ile birebir örtüştüğünü söylemek mümkün değildir. TCDD nin bu yanlışı yapmayacağını umuyoruz.

 Plansız davranış alışkanlığı ve kurumsal inatlaşma devam ettiği sürece ne çevre yolunda yapılan katlı kavşaklar (bat-çık`lar) ne de demiryolunun yer altına alınması kenti geliştirmeyeceği gibi trafik sorununu da çözemez.

Kentimize yapılan  en büyük yatırımlardan biri olan, "Hızlı Tren Hattının Eskişehir Geçişi Projesi"ne, mühendislik penceresinden ve bir Eskişehirli olarak baktığımızda, önümüzdeki yıllarda olabilecek gelişmeleri şöyle sıralayabiliriz.

        Hükümet, son yıllarda, ulaştırma yapılarına ve hızlı tren projelerine, ciddi kaynaklar ayırmaktadır.2011 yılı yatırım bütçesinin yaklaşık yüzde otuzu yol ve benzeri işlerde kullanılacaktır.
 Bu tempo devam ettiği taktirde altı yedi yıl sonra Eskişehir`den pek çok yere hızlı trenle seyahat edebileceğimizi düşünüyoruz. Eğer bu projeler takvimine uygun bir şekilde yürürse, bugün kırk- elli civarında olan tarifeli tren sefer sayısı ciddi oranda artacaktır.
 Daha da önemlisi trenlerdeki doluluk oranının artmasıdır. Konfor hız, ve güvenlik faktörlerinin, insanların yolculuk tercihlerini demiryoluna doğru hızla kaydırdığını gözlemekteyiz..
 Otogardaki boş peronlar ve Eskişehir - Ankara yolundaki azalan trafik debisi bu görüşümüzün somut kanıtlarıdır. Özetle Eskişehir dün ve bugün olduğu gibi yarın da demiryollarının en önemli kavşak noktalarından biri olmayı sürdürecektir.
Değerli Konuklar
Bu kadar önemli bir kavşak noktasında, başlatılmış olan güzel bir projenin, kentin seçilmiş yerel yöneticileri, sivil toplum kuruluşları, meslek örgütleri ve yatırımcı kurumların yetkililerinin ortak aklı ile Eskişehir lehine geliştirilmesi ve çevresinin de olumlu olarak dönüştürülmesi bu kente yapılacak, unutulmaz hizmetlerden biri olur. 
   Demiryolunun yeraltına alınması ile kazanılacak alanlar ile bugünkü Gar binası ve çevresi akılcı bir planlama ile kamu yararı, kültür hayatı ve TCDD ye gelir getiren tesislerin bir arada olduğu bir bölgeye dönüştürülebilir
. Bu tür çözümlerin gerek kentin, gerekse DDY nin marka değerini arttıracağını düşünüyoruz.
 
Değerli meslektaşlarım,
   Kurumların zamanla bürokratik bir körlük içine düşmeleri, yapılacak işleri kurumun fonksiyonlarından çok, tabi oldukları mevzuatın belirlemeye başlaması olağandır.
 "Ne yapmak" gerektiğinden çok, yapıla gelen işleri "nasıl yapmak" üzerine yoğunlaşılan bu tür anlayıştan kurtulmak, kurumun varlık sebebi üzerinde yeniden odaklanabilmek, genellikle kolay değildir.
 Bunu aşmak için daha önce geliştirilmiş yöntemler ve planlara ihtiyaç vardır.
 Hızlı tren projesinin de Kolay gerçekleştirilebilecek bir iş olmadığını biliyoruz. Yukarıda belirttiğimiz bir yaklaşımla bu Projenin bütçe yetersizliği, seçim dönemine yetiştirilme gayretleri ya da çözülemeyen işletme problemleri gibi nedenlerle yarım yamalak halde bitirilmeye çalışılması bu kente karşı işlenmiş büyük bir suç olarak hep hatırlanacaktır.

 

Değerli konuklar
Diğer önemli bir konu da gar binasının yeridir.
Kentteki tüm alışveriş merkezlerinin Tepebaşı ilçe sınırlarında toplanması, Fabrikalar Bölgesinde yapılan hastaneler, oteller ve konutlarda yaşayan nüfusun hızla çoğalması ve yukarıda anlattığımız, hızlı tren yatırımlarının artışından dolayı mevcut gar binasının ve çevresinin, gelecekteki trafik yükünü kaldırması mümkün görülmemektedir.
Dolayısıyla, Hızlı Tren Garı için yeni bir yer belirlenmelidir.
 Bu yapılırken de, tren istasyonlarının şehrin giriş kapıları olduğu ve yer seçiminin kent formuna üst düzey bir müdahale anlamına geleceği göz ardı edilmemelidir.
Tren garının yerinin kent içi toplu taşıma araçlarına entegrasyonu ise ulaşım sorunlarının çözümü için hayati önem taşımaktadır.
Benzeri sorunların yaşandığı Sakarya`da belediye meclisi, 117 yıllık tren garının, trafiği aksatmasından dolayı şehrin 4.5 km dışına çıkarılmasına karar vermiştir. TCDD`nin de bu konuda olumlu görüş verdiği bilinmektedir. İlgililer çözüm üzerinde kolayca anlaşmışlardır.
Eskişehirli olarak bizler de böyle olumlu bir işbirliğini bekliyoruz.
Unutmamamız gereken çok önemli bir nokta da ;Hızlı trenin kent geçişi inşaatı, eksik ve yanlışlarının geri dönüşü mümkün olmayan bir projedir.
 Dolayısıyla, acele ile veya kişilere duyulan kızgınlıkla verilecek hatalı bir karar, bu kentin geleceğini belki 50, belki de 60 yıl çok olumsuz yönde etkileyebilir.


Değerli arkadaşlar,

Eskişehir, her alanda rekabetin olduğu, farklılıkların birlikte yaşandığı, demokrasiyi referans alarak gelişen bir kenttir.
 Özgürce düşünen insanların yaşadığı böyle bir kentte siyaset yapmak da zordur yapılan işi kolayca beğendirmekte zordur.
 Çünkü Eskişehirli hizmeti bir bütün olarak değerlendirir. Yapılan tüm eleştiriler kamu kaynaklarının bir bütün içinde ve verimli kullanılmasına yöneliktir. Ne yapılan işler küçümsenmekte ne de yapanların gayretleri görmezden gelinmektedir. kent insanının bu sosyolojik özellikleri unutulmadığı takdirde Eskişehirli de kendisine hizmeti getireni unutmaz..
Hızlı Tren Projesi ile ilgili tüm tarafları, konunun uzmanı akademisyenleri ve meslek odalarını bir araya getirmeye çalıştığımız bu panelin sonuçlarının Eskişehir`e olumlu katkılar yapacağı inancı ile hepinizi saygıyla selamlıyorum.

TMMOB
İnşaat Mühendisleri Odası