Şube yönetim kurulumuzun Sazovada yapılan stadyum inşaatı hakkındaki basın açıklaması

Eskişehir Kamuoyuna?

Eklenme Tarihi: 14/03/2016

STADYUMDA YOL SORUNU YOK! ULAŞIM VE OTOPARK SORUNU VAR!

Yanlış Yer Seçimin Bedelini Eskişehir`li mi Ödeyecek !

Dünyanın neresinde inşa edilirse edilsin bir stadyumun planlama aşamasında yapılacak ilk iş doğru bir ulaşım analizidir. Çünkü binlerce insan aynı anda gelecek ve aynı anda stadyumu terk edecektir. Yani seyircinin en hızlı ve en güvenli bir şekilde ulaşımı sağlanmalıdır.

 

İnşaat Mühendisleri Odası olarak biz ne demiştik?

 

"Futbol bir gösteri sporudur ve mümkün olan en yüksek sayıda izleyicinin stada gelmesi istenir. Eskişehir ölçeğindeki kentlerde, seyircinin, tesislere toplu taşıma araçlarını (tramvay, otobüs, dolmuş) kullanarak veya yaya olarak kısa sürede ulaşabilmeleri ve müsabaka sonrası tesisten uzaklaşabilmeleridir." (Nisan 2011) "İnşaatı yapalım bitirelim ulaşım sorunu sonra çözülür" yaklaşımı mühendislik anlayışıyla bağdaşmaz.

 

İnşaat Mühendisleri Odası olarak yeni Stadyum fikri ilk ortaya atıldığında, Muttalıp veya Sazova`ya yapılmasını kabul etmemiş, mevcut yerinde yapılmasında ısrarcı olmuştuk. Çünkü yerleşim aksları olarak her ikisinin de kentin uç noktaları olduğunu belirtmiş, ulaşımın çok yönden tek yöne akacağı veya tersi (bir huni örneği) olacağını belirterek ne kadar yol yaparsanız yapın ulaşım sorunu yaşanacağını defalarca yazmış ve söylemiştik. Ayrıca; mevcut Stadyumun bulunduğu alana yeni bir stadyumun yapılabilirliğini örnek tasarımlarla kamuoyuna açıklamıştık. (28 Nisan 2013 tarihli basın toplantımız)

 

Sazova da yapılması kararlaştırılan ve inşaatı devam eden Stadyumun bir tarafında Kentin ikinci büyük parkı ve kültür alanı, diğer tarafında ise YHT hattı gibi hassas bir ulaşım tesisi, bir açık sulama kanalı ve bir dere bulunmaktadır. Yapım öncesinde ulaşım etütlerinin ve analizlerinin yapılıp yapılmadığı konusunda tereddütlerimiz vardır. Yapıldı ise hangi kişi, kurum ve meslek grupları tarafından yapıldığı konusunda bir bilgilendirme yapılmamıştır. Biz toplumsal sorumluluğunu ön planda tutan bir meslek örgütü olarak bilgi ve belge olmadan konuşmamayı ilke edinmişizdir. Bu nedenle, Odamız Ulaştırma Komisyonunda görev alan, Kent Ulaşımı konusunda uzman meslektaşlarımızın yapmış olduğu çalışmaların bir özetini paylaşmak istedik.

 

"Stadyumdan çıkan otobüs ve otomobillerin ilk olarak kullanacağı anayol Ulusal Egemenlik Bulvarıdır. Özellikle bu yola çıkışta ciddi tıkanmalar yaşanacaktır. Bu yoldan diğer anayollara erişimde de sorunlar vardır. Güneyde yer alan Kütahya çevre yoluna çift yönlü erişim yeni bir kavşak düzenlemesi yapmadan mümkün değildir. Kuzeye giden kolda ise YHT hattı üzerindeki köprünün geometrik standardının düşük olması ve sinyalize kavşaklar trafik akışında aksamalara neden olacaktır."

 

"İnşaatı süren stadyumun şehir merkezine uzaklığı, araçla 7,5 km, yürüyerek ise 5,1 km`dir. Şehrimizde en yaygın toplu taşımacılık otobüs olduğundan, stadyuma da otobüs ile ulaşım öncelikli olacaktır. Maç saatlerine yakın, kent merkezinde taraftarların otobüs duraklarında yığılması başlı başına bir sorundur. ESTRAM hatları yürüme mesafesi dışındadır ve bu bölgeye ESTRAM hattı yapılsa bile tramvay sisteminin düşük kapasitesi ve güzergah uzunluğu nedeniyle fazla faydası olmayacaktır."

 

Yine bilimsel verilere bakalım;

 

"Proje kapsamındaki açık otopark 1148, kapalı otopark 502 araç kapasitelidir. Her iki otoparkın 1650 araca hizmet edeceği planlanmıştır. Açık otoparka toplamda 7, kapalı otoparka ise 4 adet giriş-çıkış noktası gözükmektedir. Otomobillerin otoparka giriş çıkışı için 450 araç/saat/şerit sayısı alınabilir. Bu durumda Fuar sokak ve Firuzhan sokakta ciddi tıkanmalar yaşanacaktır. Hem trafik sıkışıklığından uzak kalmak, hem de park yeri bulunamaması sebepleriyle bazı seyircilerin ara sokakları veya Sazova parkı otoparkını kullanması olasıdır."

 

"Çevredeki sokak araları ve Sazova parkı otoparkını kullanacaklar ile birlikte en fazla 2000 otomobilin stat çevresine park edebileceği tahmin edilebilir. Bu da yaklaşık 6000 seyircinin otomobil ile ulaşım sağlayacağı anlamına gelmektedir. Stadyumun inşa edildiği bölge yoğun konut bölgelerinden oldukça uzak olduğundan yaya yolculuklarının az olacağı düşünülmektedir. En fazla 2000 kişinin yaya olarak stada geleceğini var sayabiliriz."

 

"Bu durumda büyük maçlarda yaklaşık (33000-6000-2000=25000) seyircinin toplu taşıma ile stadyuma geleceği hesap edilebilir. Bu seyircilerin stada ulaşımı için yaklaşık olarak 250 otobüs gerekmektedir. Bu otobüsler için uygun bir durak yeri mevcut değildir ve bu otobüslerin yol kenarında duraklaması durumunda 250X15=3750 metre (yaklaşık 4 km.) uzunluğunda bir konvoy oluşacaktır. Stat çıkış kapılarındaki yaya aksları da sorunludur. Stadyumdan çıkan seyircilerin otopark içinden geçerek anayola ulaşması ciddi kapasite ve güvenlik sorunlarına yol açacaktır."

 

Yukarıda yazdıklarımızın sonucu olarak yapımı devam eden stadyumda;

 

Yol Sorunu YOK!!... Ulaşım ve Otopark sorunu VAR!!!..

 

Ne kadar yol yaparsanız yapın, lastik tekerlekli veya raylı sistem, sorunu çözemezsiniz.

 

Çünkü "Yol" çıkar yol değil, YER SEÇİMİNİZ YANLIŞ !!!

 

Ancak sonuçta gelinen noktada Sazova`da bir Stadyum inşa edilmiştir ve geri dönüşü yoktur!

 

Mühendislik mesleğinin var olma nedenlerinden biri de sorunları çözmek ve insanların yaşam kalitesini arttırmaktır. Elbette Bilim ve Mühendislik sorunu çözecektir ancak;

 

Bedelini kim ödeyecektir?

 

5216 sayılı yasanın 6. Maddesinin (g) ve (p) fıkraları yol, bulvar, cadde, meydan v.b. yapım, bakım ve onarımları görevini Büyükşehir Belediyelerine vermiştir. Elbette Eskişehir Büyükşehir Belediyesi de bu görevini yerine getirmekle mükelleftir. Aynı yasanın Belediyenin Gelirlerini belirleyen 23. Maddesinin (g) ve (m) fıkralarında "Hizmetlerin büyükşehir belediyesi tarafından yapılması şartıyla 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununda belirtilen oran ve esaslara göre alınacak yol, su ve kanalizasyon harcamalarına katılma payları" ve "Yapılacak hizmetler karşılığı alınacak ücretler" denilmektedir.

 

Yani bu demektir ki; yapılan her hizmetin harcaması Eskişehir halkının cebinden çıkacaktır. Siz!.. Yukarıda anlatılan bütün bilimsel ve teknik verileri bir kenara bırakacaksınız, uyaranları küçümseyip, uyarıları kulak ardı edeceksiniz, siyasi şovlarla temel atacaksınız, "TOKİ para kazanmadan iş yapmaz" mantığını savunacaksınız? Eskişehir dışından gelen müteahhitlere bolca para kazandıracaksınız? Sonra da bunun bedelini Eskişehir halkı ödesin diyeceksiniz. Milyon liralar tutan borç altına sokamazsınız Eskişehir`liyi. Beklentiniz "bu stat dolmaz nasılsa, ulaşımda sorun olmaz" ise, yanılıyorsunuz.. Stadın yapım tekniği ve kalitesi, maliyeti, süresi ve uluslararası geçerliliği gibi oldukça önemli konuları "şimdilik" bir kenara bırakıyoruz. Ve soruyoruz?

 

BU TAŞI KUYUYA KİM ATTI? Kim veya kimler attıysa gelip onlar çıkarsın! Bu bedeli ESKİŞEHİRLİYE ÖDETEMEZSİNİZ !!!... Bu bedeli ESKİŞEHİRSPOR`A ÖDETEMEZSİNİZ !!!...

 

İNŞAAT MÜHENDİSLERİ ODASI ESKİŞEHİR ŞUBESİ YÖNETİM KURULU

TMMOB
İnşaat Mühendisleri Odası