KONAK TÜNELİ HAKKINDA ŞUBEMİZİN GÖRÜŞLERİNİ İÇEREN YAZILI BASIN AÇIKLAMASI YAPILMIŞTIR
AKP’nin 2011 genel seçim öncesi seçim vaadi olarak İzmir’e sunduğu 35 projenin ilki ve en prestijlisi olduğu söylenen Konak Tüneli temelinin 23 Eylül 2011 Cuma günü Ulaştırma Bakanı Sayın Binali Yıldırım tarafından atılacağı ve projenin başlayacağı bilgileri basında yer almaktadır. Detaylar haberin devamında yer almaktadır.
Eklenme Tarihi: 27/09/2012
BASINA VE KAMUOYUNA
AKP`nin 2011 genel seçim öncesi seçim vaadi olarak İzmir`e sunduğu 35 projenin ilki ve en prestijlisi olduğu söylenen Konak Tüneli temelinin 23 Eylül 2011 Cuma günü Ulaştırma Bakanı Sayın Binali Yıldırım tarafından atılacağı ve projenin başlayacağı bilgileri basında yer almaktadır.
1. Kent içi ulaşımı doğrudan etkileyecek olan bu proje kent içi ulaşımdan sorumlu İzmir Büyükşehir Belediyesi ve UKOME (Ulaşım Koordinasyon Merkezi)`nin gündemine getirilmemiş ve konuyla ilgili hiçbir kurum ve kuruluştan görüş alınmamıştır.
2. İzmir Büyükşehir Belediyesi bünyesinde yapılan ulaşım master planı ile hiçbir bağlantısı yoktur. Kentsel planlamada ulaşım master planından bağımsız ulaşım yatırımı söz konusu olamaz.
3. Tünelin Konak ucu olan Bahribaba Parkı`nın 3. Derece Arkeolojik Sit Bölgesi içinde bulunduğu bilinmektedir. Bu nedenle bu proje ilgili kurum, kuruluş ve üniversitelerin bilgisi dışında gerçekleştirilmekte, tarihsel ve doğal yapı bozulmaktadır.
4. Söz konusu proje nazım imar planında yoktur. Bu durum plansız kentleşme ve yatırımların devam ettiğini göstermektedir.
5. Tünel güzergahı Kadifekale ve Ballıkuyu gibi heyelan bölgelerinin altından geçmektedir. Zemin etütleri tamamlanmadan sadece sondaj raporlarıyla projenin başlatılmasının ne denli tehlikeli olduğu sadece bu sebeple bile görülmektedir.
6. Bu projenin vaatler arasında yer aldığı 12 Haziran seçimlerinden sonra geçen kısa süre içinde gerekli fizibilite, her türlü altyapı ve trafik etütleri ile uygulama projelerinin tamamlanması olanaksızdır. Bu da demektir ki, bu proje oldubittiye getirilmektedir.
7. Tünelin yapılmasıyla Konak bölgesindeki yoğun trafiğin rahatlatılmasının amaçlandığı söylenmektedir. İki yönlü çalışacak olan tünel Konak bölgesi trafiğinin boşaltılmasından daha çok, çevre yollardan Konak bölgesine trafik akışını artıracaktır. Bu da zaten yeterince yoğun olan Mustafa Kemal Sahil Bulvarı ve Konak trafiğini daha çok çıkmaza sokacaktır. Çeşme yönünden gelen ve Çevre yolunu kullanan araçlar daha kestirme olacağı düşüncesiyle Konak tünelini tercih edeceğinden şehir içi trafik daha da yoğunlaşacaktır.
Bilindiği gibi her karayolu ulaşım yatırımı kendi talebini yaratmaktadır. Kentsel ulaşımda temel amaç özel araç trafiğini mümkün olduğunca kent içine sokmamak ve toplu ulaşımı daha kullanılır ve cazip hale getirmektir.
8. Projeye yapılacak olan yaklaşık 150 milyon TL yatırım ülkemiz açısından oldukça büyük bir kaynaktır. Kentimizin karayolu ulaşım altyapısından çok toplu ulaşım altyapısına ihtiyacı vardır. Şu anda devam eden ve yapılması düşünülen toplu ulaşım (metro, tramvay, deniz ulaşımı) yatırımlarına öncelik verilmeli, nazım imar planları ve ulaşım master planı çerçevesinde yatırımlar yönlendirilmelidir.
Sonuç olarak kamuoyunun ve ilgili kurum ve kuruluşların yeterince bilgilendirilmediği Konak Tüneli ve peşisıra gelecek olan diğer seçim vaadi yatırımları bilimsel ve teknik verilerden oldukça uzak "ben yaptım, oldu" mantığıyla yapılan yatırımlar olmaktan öteye gitmemektedir. Söz konusu bu yatırımlar büyük kaynak israfına neden olacağı gibi, bırakın sorunlara çözüm getirmeyi, mevcut sorunların katlanarak artmasına neden olacaktır. Bizler İnşaat Mühendisleri olarak mesleğimizin ve kentli olmanın kamusal sorumluluğu ile söz konusu yatırımların takipçisi olacağız. Bizler, doğru ve bilimsel temele oturan yatırımların yanındayız. Hiçbir zaman "istemezükçü" olmadık. Yukarıda sözünü ettiğimiz yanlışların da karşısında olduğumuzu belirtir, saygılarımı sunarız.
İnşaat Mühendisleri Odası İzmir Şubesi Yönetim Kurulu