PLANLI ALANLAR TİP İMAR YÖNETMELİĞİ DEĞİŞİKLİĞİ HAKKINDA

Planlı Alanlar Tip İmar Yönetmeliği?nde 8 Eylül 2013 tarihinde yapılan değişikliklerle ilgili Şube Yönetim Kurulumuzun yaptığı açıklama. 4 Ekim 2013

Eklenme Tarihi: 12/11/2013

BASIN AÇIKLAMASI

Bilindiği üzere, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı`nca hazırlanan Planlı Alanlar Tip İmar Yönetmeliği (PATİY) değişikliği 1 Haziran 2013 tarih ve 28664 sayılı Resmi Gazete`de yayımlanarak tüm yurtta uygulanmak üzere yürürlüğe girmiştir.

Ancak uygulamada yaşanan olumsuzluklar nedeni ile kısa süre içinde yönetmelikte yeniden köklü değişiklikler yapılmış ve bu değişiklikler de 8 Eylül 2013 tarih 28759 sayılı Resmi Gazete ile yürürlüğe girmiştir.

Söz konusu yönetmelik, yapı tasarımı, ruhsatlandırma ve yapı denetimi süreçlerini, dolayısıyla, Meslek Odamızı, mesleğimizi ve halkımızın hak ve hukukunu yakından ilgilendirmektedir. Ayrıca kamusal alanlar ile doğal ve kentsel çevrenin planlanması ve geliştirilerek korunması bakımından, gerek mevzuattan gerekse uygulamalardan kaynaklanan sorunların tespiti ve çözümü hususundaki görüş - önerilerimizin ilgili kurumlarla ve kamuoyuyla paylaşılması, kamusal sorumluluğumuzun bir gereğidir.

Tüm vatandaşları etkileme potansiyeli olan imar yönetmeliklerinin hazırlanma süreçleri, kamusal yönü ağır basan, kapsamlı ve nitelikli bir değerlendirmeyi gerektiren bir süreçtir. Son dönemlerde, imar yasa ve yönetmeliklerinin sıkça değiştirilmesinden kaynaklanan teknik ve hukuksal karmaşa ortamı, zaten sorunlu olan kent dokusunu daha da sorunlu duruma getirecek, ayrıca birçok hak kaybına ve hukuki probleme neden olacaktır. Güvenli ve nitelikli yaşam alanları üretmek, ancak ve ancak bilimsel, teknik ve hukuki kurallardan ödün verilmeden, katılımcı bir anlayış ile mümkün olacaktır.

İzmir ili özelinde, söz konusu Planlı Alanlar Tip İmar Yönetmeliği`nin birçok hükmü, kavram karmaşasına neden olmakta, mevcut imar planları ve ilgili plan hükümleri ile çelişerek yasal boşluklar ve yeni bürokratik süreçler oluşturmaktadır. Deprem ülkesi olmamıza rağmen, büyük kentlerimizde dahi, yapı üretim ve denetim süreçlerinin iyileştirilmesi sağlanamamış, mevcut riskli binaların güçlendirilmesi/yenilenmesi konusundaki sorunlar aşılamamıştır. Oysa ki öncelikli olarak mevzuatın ve uygulamaların bu gerçeğe göre yeniden düzenlenmesi gerekirken, PATİY ile birlikte, tüm dikkatler yapı nizamı, parsel boyutları, bahçe mesafeleri veya imar planında tariflenmemiş yapılaşma kriterlerinin imar planına işlenmesine çekilmiştir. Ayrıca; mevcut yapılarda ruhsatlandırma süreçlerinin önemine, söz konusu yönetmelik yeterince vurgu yapmamıştır. Örneğin İzmir`de mevcut imar planları ve eski İzmir İmar Yönetmeliği`ne göre, riskli olan bir binanın güçlendirilmesi veya yıkılıp yeniden inşaa edilebilmesi mümkün iken, Planlı Alanlar Tip İmar Yönetmeliğinin yeni hükümlerine göre (parsel boyutları, yapı nizamı, minimum bahçe mesafeleri ve diğer fiziki kriterler) aynı parselde yeni bir binanın inşaa edilip edilemeyeceği belirsizliği karşımızda durmaktadır.

Yeni imar kriterleri, yeni yapı düzeni tanımları, yeni tasarım ilkeleri, İzmir`de yapılaşması başlamış birçok bölgede imar kaosu yaratacaktır. Yönetmeliğin, hem fiziki çevre yönünden, hem deprem güvenliği yönünden, hem de hukuki yönden yeniden ele alınması önem taşımaktadır.

5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu ve 5393 sayılı Belediye kanunu gereğince, imar hizmetlerinin sunulması ve imar denetim yetkileri Belediyelerde olup, İzmir kentine özgü, bilimsel-teknik kurallar ve hukuk kuralları ile çelişmeyen İzmir Büyükşehir Belediyesi İmar Yönetmeliği`nin, katılımcı bir anlayışla hazırlanması bir zorunluluktur.

İmar mevzuatı ve Planlı Alanlar Tip İmar Yönetmeliği`ne ilişkin Şube görüşlerimiz ilgili kurumlarla paylaşılmıştır. İnşaat Mühendisleri Odası İzmir Şubesi olarak, kamu yararını gözetecek şekilde her tür çalışmaya koşulsuz destek verdiğimizi ve bundan sonra da aynı kararlılıkla kamu yararını gözeteceğimizi kamuoyuna saygıyla sunarız.

4 Ekim 2013

TMMOB
İNŞAAT MÜHENDİSLERİ ODASI
İZMİR ŞUBESİ
YÖNETİM KURULU


TMMOB
İnşaat Mühendisleri Odası