İzmir`deki Yüksek Yapı Şantiyesinde Kaza ile İlgili Açıklamamız
İzmir`deki bir yüksek yapı şantiyesinde gerçekleşen ve Tekniker Ayhan Demir`in ağır yaralandığı iş kazası hakkında Şube İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Komisyonumuz tarafından yapılan basın açıklaması
Eklenme Tarihi: 28/02/2020
Şubemizin İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Komisyonunun, Konak İlçemizde Çok Yüksek Katlı Konut Şantiyesinde gerçekleşen İş Kazası ile ilgili yaptığı açıklama;
25 Şubat 2020 Salı günü kentimiz Konak İlçesinde konut, ofis ve ticari alanlardan oluşan bir şantiyede çok katlı konut inşaatı sırasında meydana gelen iş kazası sonucu inşaat teknikeri Ayhan Demir ağır yaralanmış olup yoğun bakımda olduğu öğrenilmiştir. Gaziantep`te 3 ay önce şantiyede hayata gözlerini yuman inşaat mühendisi Korkut Küçükcan`ın üzüntüsü hala içimizde ve tazeliğini korumaktayken, kentimizde de bir teknikerin iş kazası sonucu ciddi derecede ağır yaralanması bizleri hem üzmekte hem de düşündürmektedir.
Edinilen bilgiye göre, çok katlı konut inşaatında, beton dökülmesi öncesinde döşenmiş olan donatı (inşaat demiri) kontrolü ve teslim alınması çalışması sırasında aynı anda malzeme kaldırma operasyonu yürütülmekte, çalışanların üzerinden, vinç yardımı ile ağır demir malzeme taşınmakta iken maalesef tam bu sırada bağından kurtulan ağır demir malzemelerin düşmesi sonucu iş kazası meydana geldiği öğrenilmiştir.
Endüstrinin ve yüksek katlı yapılaşmanın gitgide büyümekte olduğu günümüzde yüklerin kaldırma araçları ile nakledilmesi her iş yerinde yapılmakta ve bu sayede yük kaldırma ve taşıma işleri kolaylıkla yapılabilmektedir. Ancak kaldırma araçlarında gerçekleştirilen işlerde, yüklerin yüksekte taşınması sırasında oluşacak kaza zararlarının zemin üzerindeki taşınması sırasındaki kaza zararlarına göre çok daha fazla olmaktadır. EU-OSHA (Avrupa İş Sağlığı ve Güvenliği Ajansı) Kaldırma makinalarında meydana gelen iş kazalarının başlıca sebepleri arasında kaldırma mekanizmasının altında durma, yükün düşmesi, bağlama elemanı hatalarını da sıralamıştır. Vinçlerde yük kaldırılırken sesli ve ışıklı uyarı yapılmalıdır. İkaz sesi çevredeki seslerden farklı ve kolay duyulabilecek yükseklikte olmalıdır. Vincin çalışması esnasında sesli ve ışıklı ikazları çalışır halde bulundurulmalıdır. Kaldırılan yükler çalışan teknik personelin ve işçilerin üzerinden kesinlikle geçirilmemeli, kaldırma ve taşımalarda, taşıma izdüşümünde ve yükün hareket güzergahı altında çalışanların alana girmesi önlenmelidir. İşlemler sırasında yetiştirilmiş operatörler, vinçle kaldırma ve sapancılık eğitimi verilmiş manevracılar (işaretçiler) çalıştırılmalıdır. Yüklerin kaldırılmaları, indirilmeleri veya taşınmaları, yetiştirilmiş manevracılar (işaretçiler) tarafından verilecek el, kol işaretlerine göre yapılmalıdır. Manevracı görülebilecek bir yerde durmalıdır. Operatörler her dur işaretine uymalıdır. Yükleri bağlayan halatlar yükün cinsine ve ağırlığına uygun malzeme seçilmeli, dayanıklı, sağlam, taşıma kapasitesi yüksek, periyodik kontrolleri ve testleri yapılmış olmalıdır. Yükler dengeli bir şekilde sağlamca bağlandıktan sonra kaldırılmalı, taşıma sırasında yük salınımlarına ve yükün tehlikeli durumuna karşı önlemler alınmalıdır.
İş kazalarının tamamı önlenebilir. Ancak, insanlarımıza yeterince değer verilmemesi, denetim eksikliği, aşırı kar hırsı, cezai yaptırımların önemsenmemesi, işlerin taşeronlara devredilmesi, devralan taşeronların da işleri diğer taşeronlara zincirleme olarak vermesi, işçi sağlığı ve iş güvenliğinin sadece masraf olarak görülmesi, iş programlarında ve yaklaşık maliyetlerde iş güvenliği giderlerinin hesaplanmaması, iş sağlığı ve güvenliği koordinatörlerinin atanmaması, proje aşamasında sağlık ve güvenlik planlarının yapılmaması, mevzuat ile istenen iş güvenliği önlemlerinin sadece kağıt üzerinde yapılması gibi nedenlerden dolayı iş kazaları ülkemizde önlenememektedir.
Yaşama tutunma mücadelesi veren Ayhan Demir`e acil sağlık ve şifalar diler, benzer üzücü kazaların hiç yaşanmamasını dileriz.
İnşaat Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Komisyonu