BASINA ve KAMUOYUNA BU “ACELECİLİK” NEYE ve NEREYE KADAR?

25 Temmuz 2012 tarihinde Gölbaşı Örencik mevkiinde yer alan bir inşaatta kullanılan vinç akşam saatlerinde devrilmiştir. Montaj aşamasında kule vincin devrilmesi sonucunda 2 işçi hayatını kaybederken 1 işçi de yaralanmıştır.

Eklenme Tarihi: 22/04/2016

BASINA ve KAMUOYUNA

BU "ACELECİLİK" NEYE ve NEREYE KADAR?

 

25 Temmuz 2012 tarihinde Gölbaşı Örencik mevkiinde yer alan bir inşaatta kullanılan vinç akşam saatlerinde devrilmiştir. Montaj aşamasında kule vincin devrilmesi sonucunda 2 işçi hayatını kaybederken 1 işçi de yaralanmıştır.

 

İşçi sağlığı ve iş güvenliği konusundaki denetimlerin etkin ve yetersiz olması sonucunda meydana gelen kazalar, en çok inşaat sektöründe açığa çıkıyor. Bu durum inşaat sektöründe çalışan insanların hayatlarının ne kadar hafife alındığını gözler önüne sermektedir. Güvencesizliğin en fazla olduğu inşaat sektörü bir yandan ucuz emek havuzundan beslenirken bir yandan da taşeronluk/alt işveren ilişkilerinin en yaygın olduğu sektördür. Bu anlamda özellikle son dönemlerde hızın ve aceleciliğin en çok arttığı bir alan olarak inşaat, iş kazaları konusunda da başı çekerken kelimenin tam anlamıyla insan öğüten bir sektör haline gelmektedir.

 

Öyle ki, son yaşanan kazalarda işçilerin nasıl kötü koşullarda istihdam edildiği, hızın ve aceleciliğin insan hayatıyla nasıl sonuçlandığı açık bir biçimde görülmüştür. Bu anlamda yeni bir iş kazası yaşanması da "doğal" ya da "anlaşılabilir" bir durum değildir.

 

Meydana Gelen Kaza ile ilgili Tespit ve İncelemelerimiz

 

Şubemiz bu anlamda meslek alanından gelen sorumluluk ve toplumsal duyarlılığıyla olay mahalline giderek incelemelerde bulunmuştur.

 

Olay sahasına gidildiğinde inşaata dair bilgilerin yer aldığı tüm tabelaların kaldırılmış olması ve olaya tanık olan ya da olay mahallinde çalışan işçilerin şantiyeden uzaklaştırılmış olması sebebiyle incelememiz ancak tahmin düzeyinde kalmıştır. Bu sebeplerden dolayı olayın meydana geldiği şantiyede hangi firmaların iş yaptığı anlaşılamamıştır. Buna dair bilgilerimiz ancak basında ortaya atılan iddialarla sınırlı kalmış, alanda somut olarak firma ismine ulaşılamadığı için işin sahibi hakkında net bir bilgi edilememiştir.  

 

Alanda yaptığımız gözlemler sonucunda devrilen kule vincin özellikleri itibariyle meydana gelen kazayla ilgili olarak genel bilgilerimiz üzerinden üç olasılık ortaya çıkmıştır. Kazaya sebep olan kule vinç, "Güçlü Vinç" şirketine ait Liebherr marka 120 ton kaldırma kapasiteli bir mobil vinçtir. Buna göre vincin yıkılması;

 

Birinci olarak, vincin ön bom`unun takılması esnasında tabanın kayması ya da hareket etmesi sonucunda vinç devrilmiş olabilir. Böylesi bir durumda hareket ancak kule vincin tekerlerinin fren balatalarının sıkılmaması ya da kilitlenmemesi sonucunda ortaya çıkar.

 

İkinci olarak, vinçin ağırlığının daha uzağa gitmesinden dolayı zorlanarak bom`unun kırılmasıyla sonuçlanarak vincin bomu düşmüş ya da vinç daha da itilmesi sonucunda devrilmiş olabilir. Böylesi bir durumda yıkılma ancak kule vincin kusurlu montajı sonucunda ortaya çıkar.

 

Üçüncü olarak da, vincin kapasitesi üzerinde kullanılması sonucunda vinç devrilmiş olabilir. Böylesi bir durumda da devreye girmesi gereken otomatik kontrollü güvenlik sisteminin bir şekilde devre dışı kalması gerekir.  

TMMOB
İnşaat Mühendisleri Odası