2. ANTALYA ULAŞIM SORUNLARI VE ÇÖZÜMLERİ KONFERANSI SONUÇ BİLDİRİSİ
TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Antalya Şubesi`nin 27 Mayıs 2013 tarihinde düzenlemiş olduğu `2. Antalya Ulaşım Sorunları ve Çözümleri Konferansları` geniş katılımla gerçekleştirilmiştir. Konferansları, farklı Üniversitelerden konunun uzmanı akademisyenler sunmuş; ilgili kamu, meslek odası ve özel sektör temsilcileri, yazılı ve görsel basınımızın temsilcileri ile inşaat mühendisleri tarafından izlenmiştir.
Eklenme Tarihi: 01/10/2013
2. ANTALYA ULAŞIM SORUNLARI VE ÇÖZÜMLERİ KONFERANSI SONUÇ BİLDİRİSİ
TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Antalya Şubesi`nin 27 Mayıs 2013 tarihinde düzenlemiş olduğu "2. Antalya Ulaşım Sorunları ve Çözümleri Konferansları" geniş katılımla gerçekleştirilmiştir. Konferansları, farklı Üniversitelerden konunun uzmanı akademisyenler sunmuş; ilgili kamu, meslek odası ve özel sektör temsilcileri, yazılı ve görsel basınımızın temsilcileri ile inşaat mühendisleri tarafından izlenmiştir.
2. Antalya Ulaşım Sorunları ve Çözümleri Konferansı, Antalya`da yaşanan kent içi ulaşım sorunları dile getirilerek mevcut ulaşım, tamamlanmak üzere olan Antalya Ulaşım Ana Planı ile yapılabilecekler ve çözüme yönelik öngörüler oluşturulması bakımından önem taşımaktadır.
Konferansta;
Antalya`da Ulaştırma Bakanlığı Projeleri ve Yüksek Hızlı Tren,
Antalya İli Ulaşım Projeleri,
Kent İçi Tesislerin Trafik Etki Analizleri ve Tesislerin Trafik Yoğunluğuna Etkisi: Antalya Örneği,
Antalya Ulaşım Ana Planı,
Kent İçi Trafik Yönetimi,
Ulaşım Ana Planları ve Şehirsel Gelişme Stratejileri İle Olan İlişkileri,
Kent İçi Ulaşım Stratejileri: Dalma-Batma Kavşakların Trafiğe Etkisi,
Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulanabilirlik Düzeyleri,
Kent İçi Yol Üstyapı Bakım Sistemleri,
Kent İçi Trafik Güvenliği,
Ana başlıkları altında sunumlar yapılmış, geleceğe yönelik iyileştirmeler için görüş ve öneriler belirlenmiştir.
KONFERANSTA YAPILAN TESPİTLER, BENİMSENEN GÖRÜŞLER VE ÖNERİLER
• Türkiye genelindeki ulaştırma projeleri ve özellikle yüksek hızlı tren projeleri anlatılmış, Antalya demiryolu projesi kapsamında yüksek hızlı tren projesinin 2023 yılında gerçekleştirilmesinin hedeflendiği belirtilmiştir.
• Demiryolu ulaşımında konvansiyonel tren 160 km/saat, hızlı tren 200 km/saat, yüksek hızlı tren 250 km/saat ve üzeri ulaşım hızı olan üç farklı trenle yük ve yolcu taşımacılığı yapılabildiği ifade edilmiştir. Çin, yılda 4000 km ile en fazla hızlı tren ağı yapılan ülke konumunda olup, 1960`lı yıllarda ilk hızlı trenin kullanıldığı Japonya ikinci sırada yer almaktadır. Son yıllarda Türkiye`deki hızlı tren ağı yatırımları Almanya seviyesine ulaşmış olmakla birlikte henüz istenilen düzeye erişememiştir.
• Konya-Antalya yüksek hızlı tren hattının öncelikle gerçekleştirilmesi ve Eskişehir-Antalya yüksek hızlı tren hattı ile de İstanbul`a bağlantı hedefi benimsenmiştir. Ayrıca, Burdur-Antalya konvansiyonel demiryolunun da mümkün olan en kısa sürede yapılması, Antalya Limanı ve toptancı hallerinden yük taşımacılığı gerçekleştirilmesi için girişimde bulunulmasının önemi vurgulanmıştır.
• Antalya genelinde 2000 yılındaki araç sayısı 286.935`dir. Antalya`da 2013 Mart ayı itibariyle kayıtlı toplam 802.107 adet motorlu taşıt bulunmaktadır. 2000-2013 yılları arası araç sayısındaki artış %179 olmuştur. Türkiye genelinde 1000 kişiye düşen araç sayısı 225 iken Antalya`da 537 araçla Türkiye ortalamasının iki katıdır. Bu sayıya merkezi Antalya dışında bulunan firmaların, yerli ve yabancı ziyaretçilerin araçları da eklenince toplam motorlu taşıt sayısı çok daha yüksek rakamlara ulaşmaktadır.
• Antalya`da 2012 yılında 13594 trafik kazasında 117 kişi hayatını kaybetmiş, 9465 kişi yaralanmıştır. Antalya, meydana gelen kaza ve bu kazalarda yaşanan ölüm sayısı olarak Ülkemizde İstanbul, Ankara ve Konya`nın ardından dördüncü sırada yer almıştır.
• Antalya ve yakın çevresinde yapılmakta olan ve gelecekte yapılması düşünülen karayolu ulaştırma projeleri anlatılmış; Antalya`da 2002 itibariyle mevcut 196 km olan bölünmüş yol uzunluğunun, 2002-2013 yılları arasında yapılan 292 km ilave ile 488 km`ye ulaştığı belirtilmiştir.
• Antalya kent içi toplu taşım işinin 161 özel, 40 belediye otobüsü ve 662 özel midibüs ile Kepez Varyantı-Meydan arasında çalışan hafif raylı sistem araçlarıyla yapıldığı tespiti yapılmıştır.
• Antalya Çevre Yollarının önemi vurgulanmış; 15 km`lik Batı Çevre Yolu hakkında bilgiler verilmiş; 13 km Kuzey Batı Çevre Yolu, 37 km Kuzey Çevre Yolu Projelerinin genel ve münferiden yatırım programına alınmadığı için EXPO 2016 Antalya açılışına yetişmesinin mümkün olmadığı saptanmıştır. 155 km`lik Antalya-Alanya Otoyol Projesinin turizm tesislerine daha hızlı ve güvenli ulaşım için hayati öneme sahip olduğu ve otoyol projesinin yap-işlet modeliyle ihale edilebileceği dile getirilmiştir.
• Kent içinde yapılacak ve yapılabilecek stadyum, spor salonu, alışveriş merkezi, rezidans gibi insan yoğunluğu fazla olan tesislerin trafik etki analizi yapılmış ve tesislerin trafik yoğunluğuna etkisi değerlendirilmiştir. Yüzüncü yıl güzergahında Samanyolu, Falez ve Antalyaspor kavşaklarında 33.000 kişilik stadyum ve 10.000 kişilik spor salonunun trafik yoğunluğunu kapasitenin üzerine çıkaracağı tespit edilmiştir. Aynı güzergahta rezidans veya alışveriş merkezi yapılması durumunda uzun araç kuyrukları oluşacağı ve trafiğin tamamen kilitleneceği öngörüsü dile getirilmiştir.
• Antalya`da toplu ulaşımla ilgili mevcut sorunlar, tamamlanmak üzere olan Antalya Ulaşım Ana planı doğrultusunda yapılacak yeni düzenlemeler, kısa, orta ve uzun vadeli çözümler ve 2030 yılı ulaşım hedefleri anlatılmış; Planla ilgili kaygılar, görüş ve öneriler dile getirilmiştir. Tamamlanmak üzere olan Antalya Ulaşım Ana Planı sunusunda belirtilen ulaşım sorunlarının 2030 yılına kadar toplu taşımada hafif raylı sistem yerine metrobüs ile çözülebilirliği görüşünün, trafik sayımları ile diğer plan altlıklarının güncellenerek tekrar gözden geçirilmesi gerekliliği belirtilmiştir.
• Türkiye genelinde kent içi trafik yönetimi, trafik güvenliği ve Antalya`ya yansımaları örneklemelerle anlatılmıştır. Akıllı ulaşım sistemleri uygulamaları hakkında Dünya`dan ve ülkemizden örnekler verilmiş, Antalya`da kent içi trafik sıkışıklıklarının giderilerek trafik akışkanlığının sağlanması, yolcu ve trafik güvenliğine katkıları için akıllı ulaşım sistemleri uygulamalarına ihtiyaç olduğu belirtilmiştir.
• Akıllı Ulaşım Sistemi demek olan Dinamik Sinyalizasyon Sistemi kurulmalı; tasarımsal darboğazlar (şişe boynu) giderilmelidir.
• Arazi kullanımı, ulaşım ve erişebilirlik ilişkisi, kent içi ulaşım stratejileri, ülkemizde ve kentimizde dalma-batma kavşakların trafiğe etkisi ve kent içi yol üstyapı bakım sistemleri anlatılmıştır. Kentsel trafik kazaların yaklaşık %60`ı kavşaklarda olmakta, buraların projelendirilmesi, yapımı ve işletilmesi önem arz etmektedir. Katlı kavşak uygulamaları bireysel taşıt kullanımını özendirmenin yanı sıra taşıtların hızlı ve kesintisiz hareketine fırsat vermesi açısından ciddi trafik güvenliği sorunu ortaya çıkarmaktadır. Katlı kavşakların topluma maliyetleri oldukça yüksek olmaktadır ve esasen iyi planlanmış bir kentte katlı kavşak uygulamasına gerek yoktur. Antalya`da yapılmış ve şehri ikiye bölen, kent içi hızı arttıran ve bu nedenle ölümcül kazalarda artış sağlayan battı-çıktı kavşaklara ilave kent içinde yeni battı-çıktı kavşaklar yapılmamalıdır.
• Antalya`da imar planlarının hazırlanması, ada ve parsel bazında plan tadilatı yapılması sürecinde ulaşım boyutunun yeterince irdelenmediği görülmüştür.
• Havaalanına gelen ve giden yolcuların transferleri salt karayolu ile yapılmamalı, metrobüsle ulaşım ve raylı sistem ulaşımı değerlendirilmeli; Antalya-Alanya raylı sistem taşımacılığı hayata geçirilmelidir.
• Şehir içi transit trafiği şehir dışına alacak Antalya Çevre Yolları hizmete açılmalıdır.
• Yol hiyerarşisine uygun giriş-çıkış ve bağlantılar irdelenmeli, gerekiyorsa yeni düzenlemeler yapılmalıdır.
• Özel araç talebini azaltacak toplu taşıma sistemlerine öncelik verilmelidir.
• Özel araç park düzenlemeleri, otopark kapasiteleri ve planlaması yapılmalıdır.
• Yaya dostu bir kent ve trafik kültürü yaratılmalıdır.
• Bisiklet kullanımı yaygınlaştırılmalı, özendirilmeli, herkesin kullanabileceği bölgesel bisiklet park alanları oluşturulmalıdır.
• Deniz ulaşımı sisteme bir şekilde dahil edilmelidir.
• Motosiklet kullananların güvenli seyahatini sağlayacak düzenlemeler yapılmalıdır.
• Merkezdeki yoğunlaşma yeni cazibe merkezleri oluşturularak kaydırılmalıdır.
• Etkili bir trafik denetim mekanizması kurulmalı ve tavizsiz uygulanmalıdır.
• Bütüncül bir nazım plan ve bütünleşik bir Antalya Ulaşım Ana Planı kapsamında; yaya, bisiklet ve toplu taşıma öncelikli, trafik güvenlikli, sürdürebilir bir ulaşım sistemi gerçekleştirilmelidir.
Antalya`da ulaşım sorunlarının çözümünde başarıya ulaşmak için politik kararlılığa ve işletme verimliliğine ihtiyaç vardır.
2. Antalya Ulaşım Sorunları ve Çözümleri Konferanslarımızın Antalya`nın kent içi ulaşım açmazının çözüm çalışmalarına katkı olabileceğini umuyoruz.
TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası
Antalya Şubesi