KADIKÖY İLÇESİ KUŞDİLİ PLATFORMU VE KADIKÖY MAHALLE DAYANIŞMASI?NIN, ŞUBE YÖNETİM KURULU BAŞKANLIĞIMIZA YAPMIŞ OLDUKLARI BAŞVURUYA İLİŞKİN HAZIRLANAN RAPOR

Kuşdili Platformu ve Kadıköy Mahalle Dayanışması, ilgi yazı ile İNŞAAT MÜHENDİSLERİ ODASI İSTANBUL ŞUBE BAŞKANLIĞI`NA müracaat ederek, İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından ihalesi yapılan Kurbağalıdere ıslah çalışması kapsamında yapılmakta olan Atıksu Kollektörü, Yoğurtçu parkının içinden geçirileceği ekteki projede gözüktüğü, Yoğurtçu Parkının sit alan alanı içinde olduğu, içinde farklı özelliklere sahip yaklaşık 80 yıllık ağaçların olduğu belirtilmekte ve bu parkın Kadıköy`lüler tarafından yoğun olarak kullanıldığı anlatılmaktadır.

Eklenme Tarihi: 26/08/2014

Konu: Kurbağalı Dere Islah İnşaatı Kapsamında yapılması planlana Ø 3000 mm kollektörü inşaatı hk.

İlgi: Kuşdili Platformu ve Kadıköy Mahalle Dayanışması`nın 26.05.2014 tarihli yazısı.

 

A-KONU: Kuşdili Platformu ve Kadıköy Mahalle Dayanışması, ilgi yazı ile İNŞAAT MÜHENDİSLERİ ODASI İSTANBUL ŞUBE BAŞKANLIĞI`NA müracaat ederek, İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından ihalesi yapılan Kurbağalıdere ıslah çalışması kapsamında yapılmakta olan Atıksu Kollektörü, Yoğurtçu parkının içinden geçirileceği ekteki projede gözüktüğü, Yoğurtçu Parkının sit alan alanı içinde olduğu, içinde farklı özelliklere sahip yaklaşık 80 yıllık ağaçların olduğu belirtilmekte ve bu parkın Kadıköy`lüler tarafından yoğun olarak kullanıldığı anlatılmaktadır. Atıksu güzergâhının (kollektörünün) Yoğurtçu parkının içinden geçirilmesi halinde;

1.   Ø 3000 mm`lik boruların itme makinesinin çalışması için açılacak çalışma rögarı için her biri için 5X20m²=100 m²alanda ağaçlar ve bitki örtüsü zarar görecektir.

2.   Park boyunca açılacak 5 çukur (çalışma rögarı) itme yöntemiyle döşenecek borulama sırasında ağaç kökleri zarar görecek, belli bir süre sonunda kuruyacaktır.

3.   Park boyunca açılacak 5 çukur (çalışma rögarı) inşaatı sırasında parkın bu güzergâhı boyunca kullanılamayacak, bölgeye girecek araç girişleri ile bitki, ağaçlara ve çevreye geri dönülemez zarar verecektir.

4.   1.Derece sit alanı olan parkımız, inşaat sırasında tahribata uğralayabileceği gibi inşaat bittikten sonra, beş adet bacanın görüntüsü ve kokusu parkı kullanılamayacak hale getirecektir.

5.   İnşaat işlerini yapan firmada Koruma Kurulundan alınmış izin ve onaylı uygulama projesi olmadığı gibi işin başlama ve bitiş sürelerine ilişkin bilgi vermemektedir.

Kuşdili Platformu ve Kadıköy Mahalle Dayanışması, yukarıdaki nedenlerden dolayı, hattın Yoğurtçu Parkın içinden geçirilmemesini, Yoğurtçu Çayırı Caddesinin yeni teknolojiler kullanılarak değerlendirilmesi talep etmektedir.

 

B-İNCELEME: Konunun değerlendirilmesi için güzergâh yerinde incelenmiş ve Kuşdili Platformu ve Kadıköy Mahalle Dayanışması`nın ilgi yazı ekinde verdiği proje ve iddialar incelenmiştir;

1.   Projede boy kesit bulunmamaktadır. Ayrıca çalışma bacası detayları da bulunmamaktadır. Yoğurtçu parkının bulunduğu zemin çok yumuşak bir zemindir. Çalışma bacası inşaatı yapılırken çalışma payı, kazı genişlikleri, beton kalınlıkları, kalıp planı gibi hususlar projelendirilmeli idi. Güzergâhın Yoğurtçu parkının içinden geçirilmesi durumunda, çalışma bacası için açılacak kazı alanı kesiti, yapılan araştırmaya göre 5 mX 10 m= 50 m2 civarında olabilecektir. Projedeki 5 adet baca için toplam inşaat alanı 250 m2 olup bu alan yoğun ağaç bulunan bu alanın park için önemli bir risk olacaktır.

2.   Ayrıca çalışma bacası inşaatı sırasında iş makinelerin giriş çıkışları, baca betonarme inşaatında transmikser, beton pompası etrafa önemli bir zarar verecektir.

3.   Yoğurtçu parkı, 1930 yılında Süreyya İlmen Paşa tarafından pek çok ağaç (çam, çınar, ardıç, ağacı) dikilerek parkın temeli atılmıştır. Günümüzde bu park, çevre halkının spor yapabildiği, ağaçların altında dinlenip hava aldığı Kadıköy`de nadir rastlanan yerlerden biridir. Doğal ve kentsel Sit alanı olan bu park için uygulama projesi ile Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulundan görüş alınmış ancak bu bilgiyi teyit edecek bir doküman bulunmamaktadır. Kurul, ayrıca parkı tarihi sit alanı ilan etmek için çalışmalar yürütmekte olduğu bilgisi alınmıştır.

4.   Atıksu Kollektörü, Kurbağalı Dere Göztepe bölgesinden betonarme boru olarak başlamakta ve Yoğurtçu parkı yakınında Ø 3000 mm HDPE boru olarak ve "sürme tekniği" ile yapılması planlanmıştır. Yoğurtçu Parkı içinde 5 adet çalışma bacası bulunmaktadır. Açılacak bu çalışma bacasından iki yöne boru sürüleceği anlaşılmaktadır. Bu boruların aynı istikamette olmaması nedeniyle de daha sonra muayene bacası olarak tamamlanacağı anlaşılmaktadır.

Çalışma Bacası No

Baca Kotu

Akar Kot

Fark

Boru Üstü örtü kalınlığı(m)

K273A

+1,78

-8,31

10,09

7,09

K262A

+1.51

-8,42

9,93

6,93

K274A

+1,48

-8,52

10,00

7,00

K726A

+1,71

-8,61

10,32

7,32

K727A

+1,52

-8,69

10,21

7,21

K728A (Park Dışında)

+2,09

-9,77

11,86

8,86

 

Boru üstü örtü kalınlığına bakıldığında bu kadar derinlik ağaçlar için bir risk oluşturmayacağı görülmektedir. Kesin karar, projenin zemine aplikasyonu ile beraber bir uzman orman mühendisinin görüşlerinin alınması ile ortaya çıkacaktır.

5.   Projenin Moda Kollektörüne bağlanacağı belirtiyor. Ancak planda Moda Kollektörü bağlantı noktası tanımlanmamıştır. Moda Kollektörü projesi İSKİ Arşivlerinden alınarak koordinatları ve kotları ile uygulama projesine işlenmesi gerekirdi. Moda Kollektörü akar kotuna bağlantı yapılması durumunda, kollektörün derinliği belli olacak ve Boru Üstü örtü kalınlığı netleşecektir.

C-ALTERNATİF GÜZERGÂH VE İNŞAAT TEKNİKLERİNİN ARAŞTIRILMASI:

1.   Yönlendirilebilir Yatay Sondaj metodu: açık kazı yapmadan HDPE (Yüksek Yoğunluklu Polietilen) ve Çelik boruların toprak altına döşenmesidir. Her aşamada üstten takip edilebilme özelliği sayesinde yeraltında bulunan mevcut yapılara ve şebekelere zarar verilmeden istenilen noktadan girip yine istenilen noktadan çıkmaktadır. Şu an için dünyadaki en önemli ve en gelişmiş kazısız geçiş sistemidir. Kollektör çapının Ø 3000 mm olması bu sistemin uygulanmasına olanak vermemektedir.

2.   Boru Sürme Metodu: Boring yöntemi helezonlu yatay delgi ile yapılan bir uygulamadır. Bu metotla her türlü otoyol, karayolu, demiryolu geçişleri yapılmaktadır. Bu projede zeminin zayıf olması ve çalışma bacası arasında 400 m olması durumunda kılıf çelik boru, betonarme veya CTP boru kullanılarak yapılabilir.

 

D-SONUÇ VE KANAATIMIZ:

 

 Yukarıda Kuşdili Platformu ve Kadıköy Mahalle Dayanışması`nın kollektörün Yoğurtçu Parkından geçirilmemesi için öne sürdüğü görüşler ve benzer projelerde uygulanan yöntemler, Yoğurtçu Parkının sit alanı olması ve yoğun olarak ağaçla kaplı olması göz önüne alınarak;

1.   Projenin Yoğurtçu Parkı içinde bir güzergâhta yapılacaksa;

a.   Uygulama Projesinin Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulundan görüş alınması ve boru üstü yüksekliğinin ağaçlara zarar verip veremeyeceği konusunda bir uzman orman mühendisi (Orman Fakültesi veya TMMOB Orman Mühendisleri Odası`ndan) görüşü alınmalıdır.

b.   Yoğuncu parkı içinde çalışma bacası yapılmamalı ve çalışma bacası parkın dışında bir alanda oluşturulmalı, seçilecek teknoloji yaklaşık 450 m sürme yöntemi ile uygulayacak ekipman ile yapılmalıdır.

c.   Proje a) ve b) tedbirleri uygulanarak yapılmaya çalışılsa bile, bu çalışmaların ağaçlara gelecekte zarar verip vermeyeceği konusunda tartışma olacaktır.

2.   Projede K271A Nolu çalışma bacası olarak işaretlenen noktadan itibaren Yoğurtçu Çayırı Caddesi güzergâhı daha uygun bir güzergâhtır:

a.   Bu güzergâh kullanıldığı zaman, Yoğurtçu Parkına zarar verip vermeyeceği gibi bir tartışma olmayacaktır.

b.   Sit alanı konusu gündeme gelmeyecek,   Projenin Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulundan görüş alınıp alınmadığı tartışılmayacak,

3.   Proje uygulanırken çelik kılıf boru, betonarme boru veya CTP boru kullanılarak,  Boru Sürme Metodu ile 450 metreyi iki çalışma bacasından açabilecek makine ekipmanı ile yapılmalıdır.

 

Bilgilerinize arz ederim. 

Saygılarımızla.

 

Adem Ercan (11611)

İnş.Y.Müh.

TMMOB
İnşaat Mühendisleri Odası