1/5000 ölçekli Kartal Kordonboyu Nazım İmar Planı alanı hakkında......
Eklenme Tarihi: 27/02/2013
... Yapılan yargılama neticesinde, bilirkişi raporu alınmış, itirazlarımız haklı görülmüş ve mahkemece, kamu yararına uygun olmayan ve kabul edilemez nitelikte bir plan olduğu, gerekçeleriyle planın uygulanması halinde telafisi güç zararlar doğacağından yürütmesinin durdurulmasına karar verilmiştir. Şube Başkanımız Cemal GÖKÇE`nin 08.11.2012 tarihli basın açıklaması
BASINA VE KAMUOYUNA DUYURU
İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisinin 18.02.2011 tarih ve 386 sayılı kararı ile uygun görülerek 03.06.2011 tarihinde onanarak askıya çıkarılan 1/5000 ölçekli Kartal Kordonboyu Nazım İmar Planı alanı hakkında, kamu yararının gözetilmesi hususundaki ilkelere aykırılık taşıdığı, sahil şeridinde nüfus ve yapı yoğunluğunu arttıran ve ayrıcalıklı imar haklarının tesis edildiği gerekçesiyle Odamızca dava açılmıştı.
Gerçekten bahsi geçen planla, sadece Kartal değil, İstanbul`un Anadolu Yakası için önem taşıyacak büyüklük ve potansiyelde bir alanı kapsamasına rağmen, plan notlarında "Özel Proje Alanında yapılaşma koşulları kamu kullanımları için gerekli alanlar ayrılmak koşulu ile 1/1000 ölçekli planlarda belirlenecektir" notuna yer verilmek suretiyle, plan kararlarının 1/1000 ölçekli uygulama imar planına bırakıldığı ve planın esnek bir yaklaşımla hazırlandığı görülmektedir.
Hâlbuki İmar Kanununda Nazım İmar Planı; "?uygulama imar planlarının hazırlanmasına esas olmak üzere düzenlenen?" olarak tarif edilmektedir. Buna göre, yapılaşma koşulları ve fonksiyonel tariflerin 1/5000 ölçekli plan ile belirlenmesi gerekirken, bu durumun 1/1000 ölçekli planda belirleneceğinin açıklanması plan hiyerarşisine aykırı olmuştur.
Diğer yandan, sözde "kentsel alanlardaki donatı alanlarını arttırarak kentsel yaşam standartlarının yükseltilmesi"ni amacıyla hazırlanan planla, donatı alanlarının arttırılması bir yana 18.02.2011 tarihli 386 sayılı Meclis Kararı ile planlanan donatı alanlarının "Özel Proje Alanı" adı altında ortadan kaldırıldığı görülmektedir.
Söz konusu plan ve plan notları ile mevcut sosyal ve teknik donatı dengesi bozulmakta, imar planı kademelenmesi ayrıcalıklı imar hakları yaratmak üzere ortadan kaldırılmakta ve şehircilik ilke ve esaslarına aykırı bu hükümler ile çevre yapılanma koşullarının çok üzerinde bir yapılaşma hakkı ortaya çıkmaktadır.
Oluşturulan plan kararı ve notları ile planın kamu yararı ilkesi zedelenmiş, kıyı alanında yoğunluklu bir yapılaşma sürecinin önü açılmış, getirilen ayrıcalıklı imar hakları ile planın eşitlik ve hakkaniyet boyutu ortadan kaldırılmıştır.
Son olarak, planla Kıyı Kanunu`na göre yapılaşmaya açılmaması gereken sahil şeridinin ilk 50 metrelik bölümü de dâhil olmak üzere planlama alanının büyük oranda konut, ticaret, turizm fonksiyonları ile yapılaşmaya açılmış bulunmaktadır.
Yapılan yargılama neticesinde, bilirkişi raporu alınmış, itirazlarımız haklı görülmüş ve mahkemece,
- Planla, bölgenin çok üstünde yapılaşma koşulları belirlendiği, bu açıdan şehircilik ilke ve esasları ile kamu yararı ilkesine aykırı olduğu,
- Kıyı Kanunu`na aykırı olduğu,
- Sosyal Donatı Alanlarının büyüklük ve yerleri açısından belirsizlikler taşıdığı,
- Şehircilik ilkeleri ve planlama esasları bakımından eksik ve hatalar taşıdığı, kamu yararına uygun olmayan ve kabul edilemez nitelikte bir plan olduğu,
gerekçeleriyle planın uygulanması halinde telafisi güç zararlar doğacağından yürütmesinin durdurulmasına karar verilmiştir.
Kamuoyuna saygı ile duyurulur. 08.11.2012
Cemal GÖKÇE (TMMOB İNŞAAT MÜHENDİSLERİ ODASI İSTANBUL ŞUBE BAŞKANI)