8. KIYI MÜHENDİSLİĞİ SEMPOZYUMU 7-8-9 KASIM 2014 TARİHLERİNDE YAPILDI
Eklenme Tarihi: 21/11/2014
8. KIYI MÜHENDİSLİĞİ SEMPOZYUMU 7-8-9 KASIM 2014
8. Kıyı Mühendisliği Sempozyumu, İstanbul Teknik Üniversitesi İşletme Fakültesi C101 Amfisinde (Maçka) gerçekleştirildi. Sempozyum, Şube Başkanımız Cemal GÖKÇE`nin açılış konuşmasıyla başladı. GÖKÇE konuşmasında 8. Kıyı Mühendisliği Sempozyumunun amacının kıyı yapılarının doğru planlanmasına, planların güncel ve bilimsel yöntemlerle tasarlanmasına ve uygulanmasına, kıyıların ekolojik ve doğal dengelerinin korunmasına, iklim değişikliklerinin kıyalara olan etkilerinin araştırılmasına ve bütünleşik bir kıyı alanları yönetiminin oluşturulmasına ilişkin tartışma zemini yaratmak ve deniz, kıyı çalışmalarıyla deniz ulaşımı ve deniz ticaretinin geliştirilmesine katkı yapmak olarak aktardı. Son yıllarda Karadeniz Bölgesi başta olmak üzere ülkemizin her yerinde yapılan Hidroelektrik Santralleri(HES) ve dere yataklarıyla bilinçsizce oynanmasının, su baskınlarını arttırdığına işaret eden GÖKÇE, 1980 sonrası dönemde yönetim sistemine hakim olan neo-liberal ekonomik politikaların, kıyı alanlarını çok uluslu şirketlerin taleplerine açık hale getirdiğini, kıyılara sadece karadan bakan bir anlayışın hakim olduğuna ve kıyıları denizden kullanan birçok paydaşın olduğuna ve bunun dikkate alınmadığına dikkat çekti.
Sempozyum Yürütme Kurulu Başkanı Prof. Dr. Yalçın YÜKSEL ise konuşmasında, "8. Kıyı Mühendisliği Sempozyumu Türkiye`de Kıyı Mühendisliği`nin yakın geçmişten başlayarak günümüze kadar olan başarılı aşamaların bir ölçüsüdür. 1960 yıllarda başlayan Kıyı Mühendisliği çalışmaları Türkiye kıyılarındaki tüm plansız yatırımlara, felaketlere, çevre kirliliğine, morfolojik ve ekolojik kayıplara rağmen ulusal ve uluslararası düzeyde önemli gelişmeler kaydetmiştir. Kıyı Mühendisliği Sempozyumlarının (KMS) amacı kıyılar ve denizlerle ilgili; deniz dalgaları, deniz ve kıyı akıntıları, kıyı ve deniz yapıları, kıyı ve deniz tabanı morfolojisi, kıyılarda kum taşınımı, yapay kıyılar ve kum besleme, kıyı ve denizlerde doğal afetler ve kıyı alanları yönetimi gibi çok geniş bir spektrumu kapsayan kıyı-deniz mühendisliği konularında bilimsel bir platform oluşturarak, güncel bilgi ve deneyimi akademik, teknik, eğitim ve profesyonel açılardan aktarmak ve paylaşımını sağlamaktır." dedi.
Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdür Yardımcısı Aydın ÖZEN`in konuşmasından sonra İnşaat Mühendisleri Odası Yönetim Kurulu Başkanı Nevzat ERSAN konuşma yaptı. ERSAN, "Türkiye`nin kıyı şeridinin uzunluğu 7 bin kilometreden fazladır. Bu uzunluğun büyük bir zenginlik içerdiği, ülke ekonomisi açısından destek potansiyeli taşıdığı kuşku götürmez. Ancak soru şudur: Bu potansiyel yeteri kadar değerlendiriliyor mu? Kıyılarımızın taşıdığı potansiyel ülke ekonomisine taşınıyor mu? Kıyılarımızın değeri yeteri kadar biliniyor mu? Ne yazık ki bu sorulara olumlu yanıt veremiyoruz. Veremediğimiz gibi kıyılarımızı talana açan mevzuat değişiklikleriyle karşı karşıya kalıyor, kıyıların kamusal değerinin ortadan kaldırıldığını, doğal hayatın yok edildiğini, yapılaşma ve kötü kullanım nedeniyle kıyılarımızın heba edildiğini biliyoruz. Düşünebiliyor musunuz? Neredeyse bütün limanları özelleştirilmiş, balıkçılığı can çekişen, turizm gelirleri benzerleriyle kıyaslandığında oldukça gerilerde bulunan, imara açılması nedeniyle kıyıları betonlaşmış bir ülkeden söz ediyoruz. Örneğin 5 bin kilometrelik kıyı şeridine sahip Fransa`nın deniz ve suyolu taşımacılığının toplam taşımacılıktaki oranı yüzde 50 iken, Türkiye`de bu oran yüzde 3`tür. Yine örneğin Fransa`nın 45 milyar dolar, İspanya`nın 41 milyar dolar turizm geliri varken, Türkiye`nin 16 milyar dolarlık bir geliri bulunmaktadır. Turizmle alakalı istihdam oranlarında da aynı tablo karşımızdadır. Avrupa Birliği ortalaması yüzde 6 iken, ülkemizde bu oran yüzde 3`tür. Bütün bu veriler şuna işaret etmektedir: Kıyı şeridimizin ekonomimize kattığı değer olması gerekenden çok daha azdır." dedi.
İstanbul Milletvekili Haluk EYİDOĞAN söz aldı. Yaşam alanlarının, yeşilin, kıyıların, Ataköy projesi bütünlüğünde koruyarak söz konusu kıyı şeridinin İstanbul`un belleğinde yer etmiş hali ile korunması kıyının halkın yararlandığı bir plaj-rekreasyon alanı olması, sağlıklı bir çevrenin sürdürülebilirliğini sağlamak, kayıpların nedenlerinin araştırılarak alınması gereken önlemlerin belirlenmesinin önemli olduğunu ve araştırma önergesi verdiğini belirtti.
Toplam 21 oturumdan (Bir ortak 10 paralel oturum) oluşan Sempozyumda Kıyı Hidrodinamiği, Kıyı Ve Liman Yapıları, Kıyı Mühendisliğinde Modelleme, Su Düzeyi Değişimleri ve İklim Değişikliğinin Kıyı Alanlarında Etkileri, Bütünleşik Kıyı Alanları Yönetimi, Kıyı Alanlarında Sediment Taşınımı Ve Kıyı Morfolojisi, Veri Toplama, Değerlendirme Yöntemleri Ve Kıyı Bilgi Sistemleri, Denizaltı Boru Hatları Ve Açık Deniz Yapıları, Liman Planlama ve İşletmesi, Kıyı Yapılarında Malzeme, Hasar İzleme, Onarım Ve Güçlendirme; Deprem, Tsunami, Taşkın; Kıyı Alanlarını Etkileyen Doğal Afetler, Risk Analizi Ve Önlem Stratejileri, Kıyı Alanlarında Geoteknik Uygulamalar, Yenilenebilir Enerji Kaynakları, Kıyı Alanlarında Planlanan Yatırımlar, Kıyı Mühendisliğinde Eğitim gibi konularında 81 bildiri sunuldu.
Sempozyumun ilk oturumunda Prof. Dr. Ayşen ERGİN, ICCE 2016 (Uluslararası Kıyı Mühendisliği Sempozyumu 2016)`nın tanıtımına ilişkin bir sunum gerçekleştirdi. Ayrıca Ali Kılıç, Oya Akın, Ercan Koç tarafından hazırlanan İstanbul Kenti Kıyı Alanları Yönetim Planının Hazırlanması Sürecinde Yöntem ve Yaklaşım, ardından Gözde Güney Doğan, Gülizar Özyurt Tarakcıoğlu, Ahmet Cevdet Yalçıner tarafından hazırlanan Kıyı Koruma Yapılarının Tsunami Yükleri Altındaki Hasar Mekanizmaları başlıklı bildiriler sunuldu.
Sempozuma davetli Konuşmacı olarak katılan Patrick LYNETT ise Kıyı Mühendisliği konusunda genel bilgiler aktardı.
Sempozyumda Karadeniz Teknik Üniversitesi Mühendislik Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölümü Hidrolik Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Murat İhsan Kömürcü`de anıldı.
Sempozyumdan bir gün önce düzenlenen Kıyı Mühendisliği Kursu 6 Kasım 2014 tarihinde Şubemizin Karaköy Hizmet Binasında Konferans Salonu`nda gerçekleşti. Kıyı Mühendisliğinde uluslararası düzeyde yapılan araştırmalara ve gerek mühendislik uygulamalarını gerekse akademik çalışmalara katkı sağlayacak nitelikte olan kursa 75 kişi katıldı.