 |
|
Sayı: BÖLÜM BAŞKANLARI TOPLANTISI
İMO İnşaat Mühendisliği Bölüm Başkanlarıyla eğitim sorunlarını masaya yatırdı
İnşaat Mühendisleri Odası, inşaat mühendisliği eğitiminin kapsam, içerik ve niteliğinde yaşanan sorunlara çözüm üretmek amacıyla İnşaat Mühendisliği Eğitimi 2. Sempozyumu öncesinde Muğla`da 35 üniversitenin İnşaat Mühendisliği Bölüm Başkanlarının katılımı ile bir toplantı gerçekleştirdi.
Öncelikli olarak İMO-akademi işbirliğinin geliştirilmene ilişkin arayışların tartışıldığı toplantıda, mühendislik eğitiminin niteliği, yeni açılan üniversitelerde eğitim kalitesi, öğretim üyelerinde ve eğitimde meydana gelen nitelik kaybı, Teknoloji fakülteleri sorunu, yetkin mühendislik ve eğitim sonrası uygulamada karşılaşılan sorunlarla ilgili değerlendirmeler yapıldı.
İTÜ Eski Rektörü Faruk Karadoğan tarafından yönetilen, İMO Yönetim Kurulu, İMO İnşaat Mühendisliği Eğitim Kurulu, İMO İnşaat Mühendisliği Eğitim Sempozyumu Düzenleme Kurulu ve inşaat mühendisliği bölüm başkanlarının katılımıyla düzenlenen toplantının açılış konuşması İMO Yönetim Kurulu Başkanı Serdar Harp tarafından yapıldı.
Serdar Harp, inşaat mühendisliğinin sorunlarını inşaat mühendisi yetiştiren ve mühendislik eğitimine yön veren yönetsel kademelerde bulunan akademisyenlerle tartışmanın çözüm üretmede hayati önem taşıdığını belirtti. Harp, toplantının sadece İnşaat Mühendisleri Odası ve üniversiteler için değil yaşam alanlarımızı inşa eden mühendislerin eğitimine yön verme amacı taşıdığı için toplumun tamamını ilgilendirdiğini vurguladı.
Her bir sorunun ayrı başlıklar halinde ele alındığı toplantıda, sorunların çözümünde İMO`nun üniversitelerle nasıl bir işbirliği yürüteceği de değerlendirildi.
Toplantının İnşaat Mühendisliği Eğitimi Sorunları bölümünde, öğretim üyesi yetiştirme, yeni kurulan üniversiteler, öğretim üyesi başına düşen öğrenci sayısının çokluğu, ikinci eğitim programları, öğretim üyelerinde nitelik kaybı, lisansüstü öğrencilerin teşvik edilmesi, Öğretim Üyesi Yetiştirme Programları`nın durumları, öğrencide-öğretende motivasyon kaybı, müfredatta değişim ihtiyacı, verimlilik için mesleki yeterlik ölçümü, üniversitelerin karakter kazanmaları, inşaat mühendisliğinde çift veya yan dal ile teknoloji fakülteleri gibi sorunlar değerlendirildi.
Bölüm bakanlarının aktif katılımıyla gerçekleştirilen toplantının bu bölümünde inşaat mühendisliği eğitimi sorunlarına çözüm üretmek amacıyla çalışma grupları oluşturuldu.
İMO-Üniversite İlişkileri bölümünde ise mesleği ilgilendiren konularda İMO ve üniversitelerin ortak davranış belirlemesi; akademi ile uygulama arasında bir köprü olan İMO`nun önemi; kamu yatırımlarının değerlendirilmesi; İMO`nun kongre, konferans gibi etkinliklerine ve meslek içi eğitimlere akademik katkı; yetkin mühendislik; sahte mühendisler; üniversite-genç-İMO ve İMO ilişkileri; öğrencilerin staj sorunları ve İMO`nun yayınları değerlendirildi.
Bundan sonra bu toplantıların her yıl inşaat mühendisliği bölümü olan üniversitelerde İMO çatısı altında yapılması kararlaştırıldığı toplantıda konuşulan tüm konular "sonuç bildirgesi" haline getirildi. Bildirgenin tam metni şöyle:
İNŞAAT MÜHENDİSLİGİ BÖLÜM BAŞKANLARI TOPLANTISI SONUÇ BİLDİRGESİ
TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası İnşaat Mühendisliği Eğitim Kurulu İMEK`in 22.09.2011 tarihinde Muğla` da düzenlediği İnşaat Mühendisliği Bölüm Başkanları toplantısında inşaat mühendisliği eğitimini ve ülkemizde icra edilmekte olan inşaat mühendisliğini yakından ilgilendiren konular tartışılmış ve aşağıda sıralanan sonuçların kamuoyuyla paylaşılması uygun görülmüştür:
1- Ülkemizin ulusal ve uluslararası uzun vadeli çıkarlarına en etkin katkıların yapılabilmesini bilimsel olarak sağlamak üzere İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) ile üniversitelerimizin var olan işbirliğini en üst düzeye taşıması yaşamsal önem kazanmıştır.
2- 1980 öncesi dönemde olduğu gibi inşaat mühendisliği bölümlerinden mezun olanların İMO`ya düzenli olarak bildirilmesi son günlerde arttığı belgelerle saptanan sahte diploma olgusunu ortadan kaldıracak bir tedbir olarak görülmektedir.
3- Afet sonrası İMO tarafından oluşturulan teknik heyetlerde üniversite desteğinin arttırılması, yönetmelik ve gerekli yasal düzenlemelere akademik destek verilmesi genel kamu yararı açısından önemlidir.
4- Genç inşaat mühendisliği adaylarının bir araya getirilmesinde ve örgütlülüğün etkinliğini kavramalarında üniversite ile genç - İMO işbirliğinin ve yaz kamplarının desteklenmesi meslek dayanışması açısından önemli bulunmaktadır. Mevcut sıkıntıların kaldırılması üzerinde durulmalıdır.
5- İMO oda yönetimlerinde akademisyenlerin daha çok yer alması içinde bulunulan sorunların aşılmasında olumlu katkılar yapacaktır.
6- Mezuniyet sonrası inşaat mühendislerinin kendilerini yenilemelerinde ve yeni bulguları özümsemelerinde önemli olan seminer, konferans v.b. etkinliklere İMO`nun katkısı en üst düzeye çıkarılmalıdır.
7- Teknik Dergi, Teknik Güç, Türkiye Mühendislik Haberleri v.b. mesleki yayınlara üniversite çevreleri ile işbirliği yaparak desteğin arttırılması önemli bulunmuştur.
8- Küresel anlamda artan mesleki rekabet karşısında daha donanımlı mühendisler yetiştirebilmek için yaşamsal önemi bulunan öğretim üyelerinin yetiştirilmesi ve yeni kurulmuş olan üniversitelere olduğu kadar mevcut üniversitelerdeki öğretim üyesi potansiyelinin yükseltilmesi giderek artan bir önem taşımaktadır. Bu açıdan Öğretim Üyesi Yetiştirme Programları ÖYP`nin yeniden gerçekçi biçimde ele alınarak değişmeyen bir devlet politikası haline getirilmesi sağlanmalıdır.
9- Üst düzeyde öğretim üyesi yetiştirmenin ön koşulu olan temel bilgiler ve yeterince donanmış yetenekli ve mesleği seven gençlerin seçilmesinde ve eğitilmesinde sanayi ile İşbirliği içerisinde ülke gereksinimlerini karşılaması beklenen üniversitelerin önündeki tüm engeller kaldırılmalı, bu amaçla araştırma görevlisi kadroları arttırılarak seçimleri üniversitelere bırakılmalıdır.
10- Üst düzeyde iyi eğitilmiş inşaat mühendisi yetiştirebilmek için üniversitelerin kapasiteleri göz önünde bulundurularak öğrenci sayılarının gelişigüzel arttırılmaması, ikinci eğitimin kaldırılması, araştırma görevlisi sayılarının hızla arttırılması, yüksek lisans ve doktora çalışmalarının özendirilmesi, doktora yeterlik ve doçentlik sınavlarında daha dikkatli hareket edilmesi, 35. madde v.b. ile yurt içinde ve yurtdışında doktora yapanların kendi üniversitelerine dönmeleri sağlanmalıdır.
11- Sayıları çok artan inşaat mühendisliği bölümlerinin YÖK tarafından daha iyi tanınması olanaklarının arttırılması, yanlış kararlar alınması olasılığını azaltacaktır. Bu bağlamda olmak üzere ÖYP dağılımlarının dikkatli yapılması, üniversite bazında karar vermek yerine bölüm bazında kararların alınabilmesi daha önemli bulunmaktadır.
12- Dönemini başarı ile bitiren öğrencilerin öğretim üyesi olmak üzere üniversiteye kazandırılması, gerekli önlemlerin alınması, bu mesleğin geleceği ve gelişmesi açısından önem arz etmektedir.
13- İnşaat Mühendisleri Bölüm Başkanları Toplantıları`nın her yıl başka bir üniversitede yapılması, İnşaat Mühendisliği Eğitimi Sempozyumlarının çalışma grubu hazırlıklarına dayalı olarak iki yıldan daha seyrek yapılması yerinde olacaktır.
14- Bu toplantılarda paydaşların daha etkin biçimde katılımı sağlanacaktır.
15- Büyük projeler konusunda akademik çevrelerin bilimsel incelemeleri esas alınarak politika üretilecektir.
16- Mezunlarla işbirliği arttırılacak, teknik komitelere daha çok katılım ve katkıları sağlanacaktır.
17- Gayrimenkul değerlendirme, bilirkişilik, gizli ayıplı işler v.b. konularda mevzuat açısından inşaat mühendislerinin bilgilendirilmesi, şantiye şeflerinin hukuksal yetki ve sınırları açısından eğitilmelerine iş güvenliği konusunda yetiştirilmelerine özel önem verilecektir.
18- Oda yayınlarının mezunlara veya mühendis adaylarına ulaştırılabilmesi ıçın önlem alınacaktır.
19- Meslek içi eğitimlere katkı verecek üniversite personelinin karşı karşıya kaldıkları hukuki sorunlara çözüm getirilmesi için çalışma yapılması gereklidir.
20- Kıyılarımızın korunması v.b. konularda sivil toplum kuruluşu v.b. örgütlenmelerle etkili olunacak, bu konuda yurt dışındaki örneklerden yararlanılacaktır.
21- Lisans eğitimi düzeyinde YÖK`ün çerçeve yönetmeliklerinde öngördüğü temel derslere uyulmasının sağlanması, programlar arasındaki farklılığın gözden geçirilerek olabildiğince kaldırılması ölçme - değerlendirmelerin birbirine uyumlu hale getirilmeli, bağıl değerlendirmelerin sakıncalarının ortadan kaldırlması için önlemler alınmalıdır.
22- Ulusal ve uluslararası saygınlık kazanmış olan MÜDEK`in önemsenerek akreditasyon amacı ile kullanılması önemlidir. Programlarda sürekli iyileşme öngörülmelidir.
23- 2547 sayılı kanunda karar - yürütme- denetim erklerinin bir araya getirilmiş olmasının doğurduğu temel yanlışlıkların ortadan kaldırıcı öneriler geliştirilmelidir.
24- İnşaat Mühendisliği çok geniş bir bilim dalı olma niteliğinin yanı sıra uygulaması ile de tecrübenin büyük öneme sahip olduğu bir meslek disiplinidir. Günümüzde bilgi birikiminin artış hızına sadece dört yıllık bir eğitimle yetişmek mümkün değildir. İnşaat mühendisliği gibi medeniyetin gelişimine paralel olarak genişleyen, ülkelerin ekonomisinin itici gücü olan, altyapı yatırımlarının ekonomik ve güvenli olarak yapımını sağlayarak ülkenin ilerlemesinde önemli rol oynayan bir alanda ileri dünyanın benimsediği "Yetkin Mühendislik" uygulamasının dışında kalmak ülkemizin gelişmişlik seviyesi ile bağdaşmamaktadır. Bu bağlamda, inşaat mühendisliğinin ilgi alanına giren konularda halkın güvenli yaşam hakkının korunması ve yatırımların ekonomik sınırlar içerisinde kalması için acilen "Yetkin Mühendislik" sisteminin yasal mevzuatının oluşturulması ve uygulamaya geçirilmesi gerekmektedir.
25- 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanununa aykırı olarak uygulamaya konulan, ülkemizde mühendislik pratiğinde çok ciddi bir kargaşaya neden olacak "Teknoloji Fakülteleri"nin mezunlarının mühendislik haklarına sahip olması doğru değildir.
26- Başta inşaat mühendisliği eğitimi olmak üzere meslek alanımızla ve sektörle ilgili sorunlara çözüm arayışlarının meslek örgütümüz İnşaat Mühendisleri Odası çatısı altında yapılması gerekli görülmüştür.
27- İnşaat mühendisliğinin ve eğitiminin yüz yüze bırakıldığı sorunları aşabilmek için çalışmaların sürekli hale getirilmesi amacı ile aşağıdaki çalışma gruplarının kurulmasına karar verilmiştir. · Akreditasyon, Bologna Süreci - Müfredat, Ölçme ve Değerlendirme Çalışma Grubu · Yeni Üniversiteler - Öğretim üyesi Yetiştirme, üniversitelerin ortak çalışmaları, Laboratuvarlar Çalışma Grubu · Yetkin Mühendislik Çalışma Grubu · Teknoloji Fakülteleri Çalışma Grubu · Mevzuat Çalışma Grubu · İMO ile ilişkiler Çalışma Grubu
28- İnşaat Mühendisliğinin ihtisas ve uygulama alanlarının başka alanlardan mühendislerce işgal edilmesi uygulamada büyük yanlışlıklara, güvenlik seviyesinde büyük sorunlara ve ekonomik kayıplara neden olmaktadır. Geoteknik mühendisliği alanı bu yanlışlığın en yoğun ve ülke zararına sonuçlar doğuracak seviyede yaşandığı alandır ve mevcut yasal mevzuatın buna cevaz vermesi üzücüdür. İnşaat mühendisliği uygulamalarının güvenli ve ekonomik çözüm üretme gerekliliğinin tabanını teşkil eden geoteknik hizmetlerin mevzuatının inşaat mühendisliği formasyonuna sahip olmayan mühendislerce yapılabilmesini önleyecek şekilde düzenlenmesi gereklidir.
|