`SOSYAL` DEĞİL `TÜCCAR` BELEDİYE/İMO ANKARA ŞUBESİ (MİLLİYET ANKARA/3 OCAK 2011)

Ankara İnşaat Mühendisleri Odası Başkanı, 2008`den bu yana asgari ücrete yapılan yüzde 45`lik zamma karşılık, ulaşım ücretlerinin yüzde 100 artmasını eleştirdi

Eklenme Tarihi: 24/02/2012

Ankara İnşaat Mühendisleri Odası Başkanı, 2008`den bu yana asgari ücrete yapılan yüzde 45`lik zamma karşılık, ulaşım ücretlerinin yüzde 100 artmasını eleştirdi İnşaat Mühendisleri Odası Ankara Şube Başkanı Nevzat Ersan, Başkentte ulaşıma yapılan yüzde 10`luk zammın `tüccar belediyecilik` anlayışının ürünü olduğunu söyleyerek, Ankara Büyükşehir Belediyesi`nin ulaşımı, kamu hizmeti kapsamından çıkarıp bir kâr-zarar unsuru olarak değerlendirdiğini savundu. 2008 yılından bu yana asgari ücrete yapılan yüzde 45`lik zamma karşılık, ulaşım ücretlerinin yüzde 100 oranında arttırılmasını eleştiren Ersan, "Toplu taşıma araçları için yapılan zam oram fahiş. Halbuki sosyal belediyecilik, kamu hizmetlerine zam değil, indirim yapılmasını gerektirir" dedi. Yüzde 5 demek doğru değil Ersan, Ankara`da toplu taşıma ücretlerine UKOME kararıyla 1 Ocak`tan itibaren geçerli hale gelen ulaşım zammına ilişkin bir açıklama yaptı. Yapılan zam oranının birçok yayın organında yüzde 5 olarak lanse edildiğini belirten Ersan, "Oysa bu oran tek başına doğru değil. Örneğin çok binişli kartlarda ve çok binişli tam biletlerde uygulanan transfer ücretlerinde zam oranı yüzde 10, özel halk otobüsleri ve minibüslerdeyse yüzde 8 oldu" dedi. Ankara Büyükşehir Belediye yönetiminin toplu taşıma seçenekleri konusunda gerekli uygulamaları hayata geçirmediğine işaret eden Ersan, "Belediye, toplu ulaşımla ilgili sorunları ulaşıma zam yaparak çözmek istiyor" diye konuştu. Otomobillere yönelik düzenlemelerin toplu ulaşım sorunlarının önüne geçtiğini ifade eden Ersan, "Zam örneklerinde olduğu gibi `sosyal belediyecilik` anlayışının yerine `tüccar belediyecilik` anlayışının geçmesi belediye yönetiminin bu konudaki tutumunu açıkça ortaya koymaktadır. Halbuki ulaşım, vatandaşlar için bir haktır" dedi. Özel halk otobüsü artıyor Büyükşehir yönetiminin, yıllardır vatandaşın ulaşım hakkını `yüksek kâr` için kullandığım öne süren Ersan, "Birçok hattaki EGO otobüsleri yerine özel halk otobüslerini artırırken insanları balık istifi gibi yolculuklara mahkum ediyor. Belediye ayrıca metro gibi toplu ulaşım seçeneklerinin geliştirilmesi konusunda hiç bir adım atmıyor, var olan metro inşaatlarını bitirmek için çaba göstermiyor" diye konuştu. Büyükşehir`in "toplu taşıma hizmetinin sürekliliğinin sağlanması" gerekçesiyle ulaşıma zam yapmayı çözüm olarak gördüğünü kaydeden Ersan, ulaşımı kamu hizmeti kapsamından çıkararak, bir kâr-zarar unsuru olarak değerlendirdiğini savundu. Zam değil indirim olmalı 2011 yılı için belirlenen asgari ücret artırımının yüzde 4-5 aralığında gerçekleştiğini belirten Ersan, "Toplu taşıma araçları için yapılan zam oranı fahiş. Halbuki sosyal belediyecilik, kamu hizmetlerine zam değil, indirim yapılmasını gerektirir" dedi. 2008 yılında toplu taşıma araçlarının ücretlerinin l lira olduğunu hatırlatan Ersan, son yapılan zamlarla 3 yıl içinde toplu taşıma yüzde 100 zam geldiğini buna karşılık asgari ücretin 2008 yılından bu yana yüzde 45 oranında arttırıldığını söyledi. Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Melih Gökçek`in yapılan zamlardan sonra "Ayda 10 milyon lira zarar ediyoruz. Bu zam bu rakamın en azından bir kısmını kapatabilir" dediğini anımsatan Ersan, "Ankara`da toplu taşıma hizmetlerinin zarar etmesi inanılması güç bir durum. Eğer zarar ettiği gerçekse Sayın Gökçek hatayı kendinde aramalı" dedi. Ulaşım alternatifleri Ersan, Ankara`da toplu taşıma hizmetlerindeki sorunların çözümünün ulaşım ücretlerine zam yapmak olmadığına işaret ederek, "Çözüm aynı anda daha çok kitleyi, daha hızlı, daha güvenli taşıma imkanı sağlayan metro gibi alternatiflerin geliştirilmesidir. Bu konuda Ankara`da yarım bırakılan metro hatlarının bitirilmesi öncelik olmalı ve yeni hatlar gündeme getirilmelidir. Aksi takdirde bu zamlar sürekli olarak yeni zamlar şeklinde karşımıza çıkmaya devam edecektir" diye konuştu.

TMMOB
İnşaat Mühendisleri Odası