İMO İSTANBUL ŞUBENİN METROBÜS KAZASI DURUM TESPİT RAPORU
Yeterli güvenlik önleminin alınmadığı, söküm süresince gerek metrobüs seferinin devam etmesi gerekse E5 trafiğinin aktif olması ve kazanın sabahın erken saatlerinde meydana gelmesi daha büyük faciayı önlemiştir
Eklenme Tarihi: 13/08/2012
İNŞAAT MÜHENDİSLERİ ODASI İSTANBUL ŞUBESİ DURUM TESPİT RAPORU
YER: Avcılar metrobüs manevra köprüsü
KONU: Avcılar metrobüs manevra köprüsü sökümü hk.
YERİNDE YAPILAN GÖZLEMLER VE İNCELEME SONUÇLARI:
Zincirlikuyu - Avcılar metrobüs hattının Avcılar son durağında, 15.07.2012 tarih ve saat 05:30 sularında metrobüslerin İstanbul Üniversitesi önünden manevra yapmak için kullandıkları köprünün sökümü yapılırken kaza meydana gelmiştir. Olayda 1 kişi hayatını kaybetmiş 1'i ağır 2 kişi yaralanmıştır. NAS İnşaat - ÖZYURT Madencilik firmalarının ortak olarak üstlendiği Avcılar - Beylikdüzü metrobüs hattının Avcılar durağında; daha önceden yapılan (Zincirlikuyu - Avcılar) metrobüslerin manevra için kullandığı köprünün sökümü yapılan 7 parça güvenli olarak İstanbul Üniversitesi önündeki boş alana taşınmıştır.
Ancak köprünün en kritik yeri olan E5 karayolu geçişinde köprünün çelik ayaklarının yönü değişmektedir. Dolayısıyla köprünün en hassas noktasının sökümü sırasında üzerinde kaynakçı ustalarının çalıştığı sırada çökme olmuştur. Mevcut köprünün sağında ve solunda E5 ten birer şerit alarak metrobüslerin çalışmasına söküm sırasında izin verilmiştir. (İş güvenliği açısından çok sakıncalı bir durum) Ayrıca E5 trafiği de söküm sırasında trafiğe kapatılmamıştır. Kısacası iş güvenliği açısından yeterli önlem alınmamıştır. Burada sökümü yapılan parçalar tonaj olarak çok ağır parçalardır. Tıpkı imalatında olduğu gibi sökümünde de uzman teknik elemanların görev alması gerekmektedir. (İş güvenliği uzmanı dışında teknik personel) Parçaların çok ağır olması ve köprünün en kritik yerinde sökümün yapılması sırasında şantiye şefi ya da söküm için teknik personelin olup olmadığı net olarak bilinmemektedir. Ayrıca kaza sırasında vincin de büyük hasar alması işin uzman ekipler tarafından yapılmadığını ortaya koymaktadır.
Sonuç olarak;
•Söküm işinin uzman teknik ekip gözetiminde ve denetiminde yapılmadığı anlaşılmaktadır.
•Yeterli güvenlik önleminin alınmadığı, söküm süresince gerek metrobüs seferinin devam etmesi gerekse E5 trafiğinin aktif olması ve kazanın sabahın erken saatlerinde meydana gelmesi daha büyük faciayı önlemiştir.
•Bu olay göstermiştir ki, bu tarz ağır tonajlı söküm ve yıkım işleri uzman teknik ekipler tarafından yapılmalıdır.